facebook googleplus instagram telegram

ورزش و فعالیت بدنی در نوجوانی

ورزش در دوران نوجوانی باعث سلامت جسم می شود. ورزش و فعالیت بدنی در نوجوانی از نظر روانی نیز ورزش و فعالیت بدنی باعث آرامش, خواب بهتر، اخلاق و روحیه خوب و تقویت ایمنی بدن می شود. 


برخی فواید ورزش عبارتند از:
• ورزش منجر به آب شدن چربی های ذخیره شده و اضافی بدن شده و شما را در وزن متعادل نگه می دارد.
• ورزش ماهیچه ها را قوی نگه می دارد.
• ورزش و فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی و دویدن روزانه استخوانهای شما را محکم می کند.
• ورزش جریان رسیدن مواد مغذی به پوست را نیز تسریع می کند و منجر به بهبود پوست می شود.
• ورزش می تواند سطح هورمونهای استرس را در بدن کاهش دهد و در نتیجه میزان ضربان قلب را کاهش دهد و رگهای خونی را گشاد کرده و فشار خون را کاهش دهد.
• ورزش منظم نشانه های افسردگی را کاهش می دهد و به سلامت روان کمک می کند.
• ورزش منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بنابراین در کاهش بروز سرماخوردگی و آنفلوانزا تاثیر دارد.
• ورزش جریان خون در مغز را تسریع کرده و به رسیدن اکسیژن و غذا به مغز کمک می کند که این سرعت فکر کردن را زیاد می کند.

ورزش و فعالیت بدنی در سه دسته طبقه بندی می شود:
ورزش هاي هوازی: به آن دسته حركات ورزشي اطلاق می شود كه باعث ضربان (پمپاژ) بيشتر قلب و تنفس سریعتر مي شوند. هنگامي كه اينگونه حركات را به طور منظم انجام دهيد قلب شما قویتر شده و به صورت كارآمدتری به تمام اعضاي بدن اكسيژن رساني(در قالب حمل اكسيژن توسط سلول هاي خوني) خواهد كرد. مواردي نظير دوچرخه سواري، دويدن، شنا، اسكيت، تنيس، اسكی، پياده روي سریع از اين دسته هستند.
ورزش های قدرتی: علاوه بر عضله قلب بسیاری از عضلات دیگر نیز از مزایای بیشمار ورزش بهرمند می شوند. هنگامي كه شما از عضلاتتان استفاده مي كنيد و آنها را قوی تر مي سازيد، خود را براي فعال ماندن دراز مدت و جلوگيري از فرسودگي، آماده كرده ايد. عضلات قدرتمند دارای فواید دیگری نیز می باشند که از جمله آن می توان به محافظت از مفاصل و جلوگیری از بروز آسیب در هنگام انجام فعالیت های ورزشی اشاره نمود. علاوه بر آن عضلات با سوزاندن انرژي بيشتر در زمان استراحت شخص، به تناسب اندام و حفظ و تثبيت وزن ایده آل کمک می کند.
ورزشهای کششی و انعطاف پذیری:  ورزش و فعالیت بدنی در نوجوانی

این ورزش ها شامل حرکت و کشش بدون احساس درد است. ورزش به بدن كمک می كند تا انعطاف پذير باقي بماند، بدین معنا كه عضلات و مفاصل شما به راحتي كشيده و خم مي شوند.
افرادي كه بدن هاي انعطاف پذيري دارند كمتر دچار گرفتگی عضلات می شوند. انعطاف پذيري به بهبود عملكرد ورزشي فرد نيز کمک می كند. در بعضي ورزش ها همانند هنرهاي رزمي، انعطاف پذيري نقش عمده اي دارد.

آب را فراموش نکنید.
قبل از شروع ورزش آب بنوشید این کار به جبران آب از دست رفته ناشی از عرق کردن کمک می کند. اگر در حین ورزش احساس تشنگی کردید هم می توانید مقداری آب بنوشید.
يكي از بزرگترين دلايلي كه مردم ورزشي را رها مي كنند، فقدان علاقه است. اگر ورزشی را که انجام می دهید، دوست نداريد، ادامه آن برايتان مشكل خواهد بود. آن قدر ورزش و حركات متنوع ورزشي وجود دارد كه با كمي جستجو مي توانيد ورزشی را که برای شما لذت بخش است، بيابيد.
اگر دوست داريد به تنهايي عمل كنيد و لذت ببريد، ورزش هاي انفرادي مثل دوچرخه سواري و اسكيت، انتخاب هاي خوبي هستید. شاید دوست داشته باشيد كه به صورت گروهي ورزش كرده يا عضو تيمي باشيد که درآن صورت ورزش تیمی مختلفی وجود دارد.
منافع ورزش روزانه بسیار زیاد و باورنکردنی است. از همین امروز ورزش روزانه را شروع کنید و از آن لذت ببرید.

 
1435
0
 
1
دیدگاه ها