facebook googleplus instagram telegram

تغذیه مردان


تغذیه مردان مردان باید برای حفظ سلامتی خود به نیازهای تغذیه ای شان توجه داشته باشند. تغذیه علاوه بر اینکه برای تامین سوخت بدن به کار می رود، می تواند بدن را در برابر بیماری ها محافظت کند. اگر رژیم غذایی متعادلی نداشته باشید، به اندازه کافی نخوابید و ورزش منظم انجام ندهید، نمی توانید فعالیت های روزمره زندگی را به خوبی انجام دهید. داشتن برنامه غذایی متعادل بهترین راه برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در مردان است.
از آنجایی که مردان توده ماهیچه ای بیشتری نسبت به زنان دارند و جثه بزرگتری دارند به کالری بیشتری نیازمندند. این میزان انرژی بستگی به قد، وزن و میزان فعالیت بدنی فرد دارد. البته با افزایش سن، میزان انرژی مورد نیاز مردان نیز تا حدی کاهش پیدا می کند. برای تامین انرژی و کنترل وزن، مردان باید غلات کامل مانند نان های کامل، ماکارونی و غلات مصرف کنند و همچنین سبزیجات و میوه جات را برای تامین فیبرمورد نیاز بدن در برنامه غذایی خود بگنجانند. میوه جات و سبزیجات علاوه بر تامین ویتامین ها و فیبر، از بروز بیماری هایی مانند سرطان پروستات و روده بزرگ هم پیشگیری می کنند.

پروتئین: مردان اکثرا گوشت بیشتری می خورند و اعتقاد دارند که مصرف زیاد پروتئین منجر به ماهیچه سازی بیشتر می شود. در حالی که این مورد زمانی درست است که با فعالیت بدنی و ورزش منظم همراه باشد. گاهی خوردن بیش از حد گوشت قرمز باعث غفلت مردان از خوردن میوه جات و سبزیجات می شود. از طرف دیگر مصرف بیش از حد گوشت قرمز خصوصا اگر پرچربی باشد می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ شود. پس سعی کنید خوردن گوشت قرمز را محدود کنید و به جای آن از مرغ بدون پوست، ماهی و لبنیات کم چربی استفاده کنید. در زمینه مصرف مکمل های غذایی نیز باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا از مفید بودن آن برای بدن مطمئن شوید.

یک رژیم غذایی سالم در مردان باید از همه گروه های غذایی و شامل مواد زیر باشد:
  • میوه جات و سبزیجات تازه برای تامین ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر
  • گروه نان و غلات کامل مانند نان سبوس دار، ماکارونی، برنج
  • لبنیات کم چرب یا بدون چربی به جای لبنیات پرچرب
  • مرغ بدن پوست و ماهی خصوصا ماهی های چرب دو تا سه بار در هفته به جای گوشت های قرمز پرچرب
  • آجیل ها و مغزها
 
 
281
0
 
0
دیدگاه ها