facebook googleplus instagram telegram

روابط سالم در نوجوانی


دوستان شما، افرادی همسن یا نزدیک به سن شما هستند که تجربیات و علایقی شبیه به شما دارند. شما و دوستان تان هر روز با هم در ارتباط هستید و بر انتخاب ها و رفتارهای یکدیگر تأثیر می گذارید. با رسیدن به دوره نوجوانی و جوانی، همسالان نقش مهمتری در زندگی شما ایفا می کنند. ممکن است بیش از آنچه با والدین یا خواهر و برادر خود وقت سپری می کنید، با همسالان خود وقت بگذرانید.

برخی توصیه ها برای برقراری یک رابطه خوب عبارتند از:
• باید در روابطتان با دیگران احترام متقابل را رعایت کنید. یعنی شما نیز به طرف مقابلتان احترام گذاشته و برای او ارزش قائل شوید و هرگز از حد و مرزهای طرف مقابل پا فراتر نگذارید.
• باید پس از آشنایی کامل با افراد و پیدا کردن شناخت کافی از آنان به آنان اعتماد کنیم. اعتماد احساس آرامش دو جانبه است که با پذیرش کلام، تعهدات و رفتار یکدیگر همراه است.
• در روابط افراد با یکدیگر، صداقت اهمیت زیادی دارد. چرا که اگر یکی از دو طرف صادق نباشد، اعتماد کردن به یکدیگر دشوار می شود. در غیر این صورت شما به سختی می توانید حرف های او را باور کنید و به تدریج اعتماد شما از او سلب خواهد شد.
• حمایت به میزان برخورداری از محبت، همراهی و توجه دو جانبه در رابطه دوستانه تعریف شده است. این حمایت باید در کلیه شرایط و موقعیتها وجود داشته باشد. برخی افراد تنها در شرایطی عادی می توانند حامی مناسبی باشند، اما در زمان های بحرانی و هنگامی که دوستشان دچار مشکل شده است، نمی توانند حمایت خاصی انجام دهند.
• شما باید در رابطه خود انصاف و تساوی داشته باشید. البته این مسئله به این معنا نیست که شما باید حساب همه چیز را داشته باشید و مطمئن شوید تعداد دفعات انجام اعمال هر یک از شما دقیقا برابر است. اما اگر این تعادل تا حدی برقرار نباشد یا اگر یک رابطه تبدیل به جنگ قدرت شود و یکی از طرفین ناچار باشد تمام مدت برای عملی شدن نظر خود بجنگد، این رابطه دوام چندانی نخواهد داشت.
برخی مواقع استرس های زندگی می تواند توسط همین دوستان به وجود بیاید. ممکن است دوستان، شما را مجبور به انجام کاری کنند که نمی خواهید. مثلا به روش خاصی لباس بپوشید یا حرف بزنید یا خودتان را با نگرش های خاصی در برابر مدرسه، دانش آموزان دیگر، والدین و معلمان سازگار کنید تا از طرف آنها مورد تأیید و تحسین واقع شوید. فشاری که برای انطباق به فرد وارد می شود، می تواند قوی باشد و به دشواری بتوان در برابر آن مقاومت کرد. ممکن است فرد احساس کند مجبور است کاری را انجام دهد، فقط به این دلیل که دیگران هم آن را انجام می دهند.


راهکارهای مقابله با فشار همسالان
• به احساس خود گوش دهید. چنانچه در موقعیتی قرار گرفته اید کهروابط سالم در نوجوانی احساس خوبی ندارید، بدین معناست که چیزی در آن وضعیت برای شما مساعد نیست. برای مقابله با این شرایط بهتر است در مورد خود چیزهای بیشتری بیاموزید و متکی به خود شوید و در نهایت تصمیم درستی بگیرید.
• برای موقعیتهایی که امکان دارد تحت تأثیر فشار همسالان قرار بگیرید، برنامه ریزی کنید. اگر دوست دارید به یک مهمانی بروید که می دانید ممکن است در آنجا به شما سیگار یا مواد مخدر تعارف کنند، فکر کنید و ببینید چگونه می خواهید با این چالش روبه رو شوید. سعی کنید این مسائل را با والدین خود در میان بگذارید.
• بیاموزید که به راحتی "نه" بگویید. اگر دوستان خوبی داشته باشید، هرگز مجبور نمی شوید درباره چیزی توضیح بدهید یا معذرت بخواهید. اما اگر احساس می کنید لازم است بهانه ای بیاورید تا یک سیگار را رد کنید، به چند جواب که می توانید خیلی عادی به کار ببرید فکر کنید. مثلا بگویید " نه "به هیچ وجه!
• با کسانی باشید که رفتارهایی شبیه به شما دارند. دوستانی را انتخاب کنید که هنگام نیاز به حمایت و دلگرمی، با شما همراه باشند .اگر دوست شما هم در شرایط مشابهی قرار گرفت، به سرعت او را حمایت کنید. اگر تنها یک نفر دیگر همراه با شما در برابر فشار همسالان بایستد، مقاومت برای هر دو نفر شما آسان تر می شود.
• گاهی برای مقاومت و عدم پذیرش فشار همسالان والدین تان را مقصر نشان دهید."شوخی می کنی؟ پدرم به من چنین اجازه ای نمی دهد"
• درصورتی که موقعیتی خطرناک به نظر می رسد، بدون تردید از یک بزرگسال کمک بخواهید.

 
454
0
 
0
دیدگاه ها