facebook googleplus instagram telegram

اصول گیاه درمانی

تعریف گیاه درمانی
گیاه درمانی واژه ای بسیار گسترده است و اشاره به انواع روش های درمانی با استفاده از گیاهان خشک، تازه یا عصاره های آن را دارد (به خصوص گیاهانی که بخشی از رژیم غذایی روزمره نمی باشند). این گیاهان به صورت انواع مکمل های غذایی، چای، پماد، کرم های موضعی، کپسول، قرص، پودر و دیگر انواع گوناگون می توانند مورد استفاده قرار گیرند. گیاه درمانی همچنین یک فرایند درمانی با استفاده از ترکیبی از انواع گیاهان دارویی نیز می باشد. قدیمی ترین اسناد مرتبط با گیاه درمانی به چین برمی گردد که از این روش برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی استفاده می کردند.
یکی از نقاط قوت گیاه درمانی جبران کمبود مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن است که در برنامه غذایی روزانه ما وجود ندارند. هنگامی که بدن مواد مغذی ضروری و مورد نیاز خود را دریافت نمی کند انواع مختلف دردها و مشکلات عصبی و احساسی ایجاد می شوند. گیاه درمانی منجر به برقراری نوعی تعادل غذایی در بدن می شود آن را در برابر بیماری ها مقاوم می کند و منجر به بازگشت و حفظ سلامتی بدن می شود.


اصول گیاه درمانی


شیوه های مصرف
رایج ترین شیوه های استفاده از گیاهان دارویی به صورت چای، جوشانده، تنتور و استخراج عصاره می باشد.

چای: از طریق افزودن آب جوش به ترکیبات گیاهی تازه یا خشک شده و خیساندن آن ها تا مدتی که عصاره آن ها وارد آب جوش شود به دست می آید و به صورت سرد یا گرم مصرف می شود.

جوشانده: برای استخراج عصاره ریشه و پوست گیاهان و میوه هایی مانند توت باید مدت زمان بیش تری آن ها را در آب جوشاند. جوشانده را می توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد.

تنتور: از خیساندن گیاهان دارویی در ترکیبی از الکل و آب به دست می آید. به صورت مایع به فروش می رسد. از این روش برای نگه داری گیاهان استفاده می کنند.

عصاره: با خیساندن گیاه در مایعی که منجر به زدودن انواع خاصی از مواد شیمیایی از گیاه می شود به دست می آید. عصاره استخراج شده یا به صورت مایع استفاده می شود یا با استفاده از تبخیر خشک شده و در کپسول ها یا به صورت قرص مورد استفاده قرار می گیرد.


موارد منع مصرف
بسیاری از مردم معتقدند هر چیزی که طبیعی باشد برای آن ها مفید است. اما این طرز تفکر همیشه صحت ندارد. اگر شما دارای هر گونه مشکل سلامتی هستید قبل از مصرف مکمل های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. امکان دارد در برخی مواقع گیاه درمانی کاملاً به ضرر شما باشد.
  •  اگر از برخی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، رقیق کننده های خونی یا داروهای فشار خون استفاده می کنید، باید در نظر داشته باشید که برخی از مکمل های گیاهی با این نوع داروها تداخل دارند.
  •  اگر شما باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می دهید، باید در نظر داشته باشید که برخی از داروهای مکمل گیاهی که برای شما به عنوان یک بزرگسال مفید هستند ممکن است برای کودک یا جنین شما مضر باشد.
  •  در صورتی که یک عمل جراحی در پیش دارید، باید در نظر داشته باشید که برخی از مکمل های گیاهی می توانند بر میزان موفقیت عمل جراحی شما تأثیر بگذارند.
  •  اگر شما کم تر از 18 و بیش تر از 65 سال سن دارید.
 
401
0
 
0
دیدگاه ها