facebook googleplus instagram telegram

انواع زخم هاي باز

انواع زخم هاي باز



 بریدگی (incision )

دراثر برخورد با اشیاء تیز مانند چاقو یا شیشه ایجاد می شود دراین زخم ها شریان ها به طور مستقیم بریده می شود وحاشیه شریان ها کاملا صاف هستند و بریدگی معمولا سبب خونریزي هاي شدید می شود . در این نوع زخم ها باید توجه داشت که ممکن است عناصر عمقی نیز همانند وتر عضلات ویا اعصاب و حتی خود عضلات نیز آسیب دیده باشند که نیاز به ترمیم دارند .


 پارگی (laceration )

نیرو هایی که دراثر تصادف یا له شدن به قسمتی از بدن وارد می شوند سبب بوجود آمدن پارگی یا شکاف می شوند .این زخم ها اغلب نسبت به بریدگی ها خونریزي کمتري دارند اما معمولا در این نوع زخم ها آسیب بیشتري به بافت ها واعضاءمی رسد و کبودي بیشتري داریم. ضمنا دراین نوع زخم ها به دلیل تماس با محیط اطراف معمولا خطر عفونت نیز بیشتر است .


سائیدگی (abrasion )

این نوع زخم ها کاملا در سطح پوست هستند و فقط یک لایه از قسمت خارجی پوست از بین می رود ودر زیر آن سطحی از پوست بصورت یک ناحیه دردناك ومتورم باقی می ماند .

کوفتگی (contusion )

یک ضربه به سطح بدن با اشیایی که نوك تیز نیستند، سبب پارگی مویرگ هاي زیر پوست بدن وپخش شدن خون در زیر پوست می شود که باعث بوجود آمدن کوفتگی ها می شود، در ضمن ممکن است بر روي پوست محل کوفتگی شکافهایی پدید آید. توجه کنیدکه کوفتگی هاي شدید ممکن است آسیب هاي مخفی مانند شکستگی ویا آسیب به اعضاي داخلی را نیز ایجاد کند .


سوراخ شدگی

توسط فرو رفتن یک سوزن به کف پا یا فرورفتن یک شئی نوك تیز در بدن ایجاد می شود . معمولا این نوع زخم ها در محل ورود آثار کمی دارد اما در قسمت هاي عمقی ممکن است سبب آسیب هاي جدي به اعضاي داخلی شده باشند واین نکته نیاز به توجه ویژه امدادگر دارد .


زخم تفنگ

یک گلوله ممکن است پس از ورود به بدن به بسیاري از اعضاي داخلی آسیب جدي وارد نماید و در ضمن سبب مکیده شدن هوا وایجاد عفونت داخل بدن شود . در ضمن معمولا محل ورود گلوله کوچک و محل خروج آن از بدن یکزخم بزرگ ایجاد می کند .


کنده شدگی

معمولا در اثر ضربه یا فشار ناشی از برخورد با سرعت و شدت ، یک تکه از گوشت بدن کنده می شود ، باید امدادگر به این موارد توجه خاص نماید

383
0
 
3
دیدگاه ها