facebook googleplus instagram telegram

تشنج کودکان



تشنج ناشی از تب

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است كه ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان شایع است. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ايجاد مي‌شود. تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان ۱ تا ۵ سال رخ می‌دهد، هرچند گاهی قبل از یک سالگی یا بعد از ۵ سالگی هم دیده می‌شود. در برخی خانواده‌ها تشنج بسیار شایع‌تر بوده که به علت استعداد ژنتیک است.


علایم


  • كودك دچار اختلال هوشياري شود،يعني اطرافيان رانشناسد متوجه زمان ومكان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد يا بيهوش روي زمين بيفتد.
  • ممكن است كودك در زمان حمله كنترل ادرار خود را از دست بدهد.
  • حركاتي غير ارادي در اعضاي بدن كودك ظاهر شود اين حركات ممكن است قسمتي از بدن ياتمام اعضا را درگيركند.ممكن است كودك به شدت دست وپابزند،روي زمين بيفتد،سروچشمهاي كودك به يك طرف بچرخد يا اينكه فقط يك دست يا يك پاي كودك دچار حركات تكان دهنده شديد شودواين حالت چند ثانيه تا چنددقيقه طول بكشد معمو لأ اين حملات كمتر از 10دقيقه طول ميكشد.

پیشگیری

اگر کودک‌تان دچار تشنج همراه با تب بوده، در سایر موارد تب (به هر علتی) درمان اولیه شما باید کاهش تب با استفاده از تب‌برهایی مانند استامینوفن و یا در صورت نیاز بروفن باشد.
همچنین استفاده از پاشویه با آب ولرم (بدون الکل یا نمک) نیز مفید است.


درمان

  • بیشتر پزشکان بر این باورند که اگر کودک تشنجات ناشی از تب دارد، لازم نیست برای پیشگیری از تشنجات بعدی، داروی روزانه مصرف کند. کودکی که یکبار تشنج تبی پیدا کرد، احتمال این‌که دوباره در اثر یک بیماری تب‌دار تشنج پیدا کند، بیشتر است.
  • دارو های ضد تشنج (مانند تریلپتال،گاباپنتین،لامیکتال و ...) طبق تشخیص و دستور پزشک،تجویز میشوند.
203
0
 
1
دیدگاه ها