facebook googleplus instagram telegram

جراحی ابدومینوپلاستی


ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم با رایجترین شیوه آن، یعنی تامی تاک، یکی از عمده ‌ترین اعمال جراحی برای کاستن حجم چربی و پوست قسمت‌های تحتانی و میانه شکم است که عضلات جدار شکم نیز در آن جمع شده و منظم دوخته می‌شوند.


ابدومینوپلاستی چیست؟

  • يكي از شايع ترين مراجعات در جراحي هاي زيبايي، بدشكلي ها و نازيبایی هاي شكم است به قسمي كه برجستگي بيش ازحد نا متعارف شكم، شلي و افتادگي پوست شكم و وجود چين هاي متعدد در پوست شكم هنگام نشستن كه پوشيدن بسياري از لباس ها را غيرممكن مي سازد يا وجود ترک هاي فراوان در پوست شکم چنان آزاردهنده است كه بيمار را ترغيب به انجام عمل جراحي مي كند.
  • ابدومینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی شکم اقدامی تهاجمی جهت صاف و کشیده کردن شکم به وسیله ی خارج کردن پوست وچربی اضافی و سفت کردن عضلات جدار شکم میباشد. 
  • ابدومینوپلاستی برخلاف اعمال جراحی محدود مثل پلک یا بینی یک اقدام جراحی عمده محسوب میگردد.
  • واگردرفکرانجام ابدومینوپلاستی هستید بهتر است قبل از عمل اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورید و با چشمانی باز تصمیم بگیرید.
  • ابدومینوپلاستی برای بیماری مناسب است که تمام اقدامات غیر تهاجمی تر مثل رژیم و ورزش و... را امتحان کرده و نتیجه نگرفته و در حال افزایش وزن نیست.

 

چه کسي بهترين کانديد براي عمل جراحي زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی است؟

بهترين کانديد براي عمل ابدومینوپلاستی افرادي هستند که شکم هاي بزرگ و پر چربي دارند که پوست آن آويزان است و با رژيم غذايي يا برنامه منظم ورزشي لاغر نمي شوند ولي در عين حال ديگر قسمت هاي ديگر بدن آن ها متناسب است،  جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی به ويژه يراي خانم هايي که حاملگي هاي متعدد داشته اند وپوست شکمشان دچار کشش شده و از طرفي عضلات شکمشان موقعيت طبيعي خود را از دست داده توصيه مي شود، جراحي ابدومینوپلاستی همين طور براي افراد پيري که خاصيت ارتجاعي پوستشان را از دست داده اند و دچار چاقي و لاغري هاي مکرر شده اند نيز توصيه مي شود


کدام بیمار نباید جراحی ابدومینوپلاستی شود؟

  1. خانمهایی که قصد باردار شدن دارند نبايداز عمل ابدومینوپلاستی استفاده کنند.
  2. خانمی که هنوز ممکن است بچه دار شود بهتر است از ترمیم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربی) استفاده کند یا کلا جراحی را به بعد از زایمان هایش به تعویق بیندازد.
  3. فردی که می خواهد لاغر شود بهتر است اول به وزن ایده ال خود برسد و سپس برای جراحی زیبایی شکم یاابدومینوپلاستی اقدام کند.


جراحی زیبایی شکم (آبدومینوپلاستی)

  •  این عمل جراحی که ما حصل آن کوچک کردن شکم و حذف چربی اضافی آن است طی آن چربی وپوست اضافه از بالا وپایین برداشته شده و ظاهر برآمده شکم اصلاح می شود.
  •  از نکات مهم قابل ذکر ایجاد اسکارهای (جای زخم) وسیع روی پوست بدن است که برای برداشتن وترمیم آنها احتیاج قطعی به جراحی پیدا می شود.
  •  وسعت این اسکارها می تواند از یک سمت لگن تا سمت دیگر آن باشد.


عوارض و خطرات

  •  مهمترین عارضه این جراحی آمبولی است.
  •  عوارض نادری مثل درد، کبودی، سفتی و تشکیل لخته های خونی در ناحیه عمل و بی حسی موقت پوست انتهایی محل عمل برای چند هفته ممکن است بوجود بیاید.

جلوی عوارض را می توان با انجام درست و به موقع سفارشات جراح معالج قبل و بعد از عمل و تحرک داشتن بعد از عمل جراحی (در اولین فرصتی که فرد توان راه رفتن دارد) به حداقل و صفر کاهش داد.


آماده شدن برای عمل جراحی

  • آماده سازی برای جراحی شامل دستور العملهای زیر است.


 این موارد شامل :

راهنماییهای لازم در مورد خوراکی ها و نوشیدنی ها ، سیگار کشیدن ، ویتامین ها و داروهایی که مصرف آنها توسط فرد ممنوع است می باشد.

  •  اگر فرد سیگاری است ، سیگار کشیدن باید 1 یا 2 هفته قبل از جراحی و تا 2 هفته بعد از آن کنار گذاشته شود.
  • اجتناب از برخوردهای طولانی مدت با نور آفتاب به ویژه در مورد پوست شکم و اجتناب از رژیم های سخت و فشرده غذایی خیلی مهم است ، رعایت تمامی این نکات میتواند سرعت ترمیم پوستی را افزایش دهد.

فرد باید از نظر عفونت ها بررسی شود و مراقبت های لازم را در این زمینه داشته باشد ، زیرا این عوامل، حتی یک سرما خوردگی ساده می تواند باعث به تعویق افتادن زمان عمل جراحی شود.


انواع بیهوشی های مورد استفاده:

 ممکن است از روش بیهوشی عمومی استفاده شود که در نتیجه در طی عمل بیمار خواب است ویا اینکه از روش بی حسی موضعی همراه با داروهای مسکن و خواب آور استفاده شود که در نتیجه فرد بیدار است ولی درد نمی کشد و آرامش دارد.

تکنیک عمل

  • عمل آبدومینوپلاستی کامل می تواند 2 تا 5 ساعت طول بکشد ولی عمل آبدومینوپلاستی جزئی که فقط نواحی زیر ناف را تخلیه می کنند ، 1 تا 2 ساعت به طول خواهد انجامید ، پس در هر صورت طول مدت عمل به وسعت عمل جراحی بستگی دارد.
  • در این عمل جراحی یک برش طولی از استخوان لگن یک طرف تا استخوان لگن طرف مقابل ایجاد می شود ، این خط برش بالای ناحیه تناسلی ایجاد می شود و سپس با یک برش گرد در اطراف ناف پوست آزاد شده و در نهایت پوست دیواره شکم در زیر ناحیه خط دنده ها جدا می شود.
  • فلپ پوستی بزرگ از دیواره شکم جدا می شود تا عضلات طولی نمایان شود ، سپس عضلات را به هم نزدیک کرده و در کنار هم توسط بخیه فیکس می کنند ، این مرحله از عمل جراحی باعث باریک شدن کمر می شود وسپس اضافات پوست جدا شده و ما بقی آن به دیواره شکم بخیه می شود و در نهایت یک محل جدید برای سوراخ ناف تعیین می شود و یک لوله که فضای زیر پوست را به بیرون ارتباط می دهد ، برای خروج ترشحات کار گذاشته می شود.
  • در یک آبدومینوپلاستی جزئی فقط پوست بین خط برش پایینی و ناف جدا شده و پایین کشیده می شود ، اضافات آن برداشته شده و مابقی بخیه می شود.


طول دوره نقاهت

 طول دوره نقاهت در افراد مختلف ، متفاوت است، به طوری که در بعضی افراد بازگشت به حالت طبیعی ممکن است 2 هفته بیشتر طول نکشد در حالی که در بعضی دیگر به 3 تا 4 هفته استراحت بعد از عمل نیاز باشد.

  • ورزش به ترمیم زودتر پوست خیلی کمک می کن ، ورزش می تواند باعث بر طرف شدن سریع تورم، جلوگیری از تشکیل لخته های خونی و کمک به برگشت توان عادی عضلات شود ولی از ورزش های سنگین تا زمان برگشت به شرایط عادی باید اجتناب کرد.
288
0
 
1
دیدگاه ها