facebook googleplus instagram telegram

طب سنتی چینی

Traditional Chinese herbal medicine درمان های گیاهی چینی قسمتی از سیستم بزرگ شفا به نام طب سنتی چینی (TCM) هستند که شامل طب سوزنی، ماساژ، توصیه های رژیم غذایی و ورزش نیز می شوند. سالانه سه میلیون نفر در استرالیا ویزیت درمانگرهای TCM را انجام می دهند.

اصول این درمان بسیار متفاوت با اصول درمان های غربی در مورد سیر بهبودی بیماری  عملکرد بدن است. این گیاهان دارویی جهت برقراری عدم تعادل انرژی یا "چی" که از طریق کانال های انرژی نامرئی در بدن جریان دارد استفاده می شود. علم ثابت کرده است که طب سنتی چینی جهت درمان اختلالاتی مانند اختلالات دستگاه تناسلی زنان یا اختلالات گوارش مفید است.

چین باستان بیان می کند که هر موجود زنده تحت تاثیر تعادل بین دو انرژی متضاد است که Yin and yang  نامیده می شود. این دو انرژی به هم اساس زندگی را تشکیل می دهند. یا چی نوعی از انرژی که از طریق کانال های نامرئی به نام کانال های انرژی در بدن جریان دارند. نیمی از هر ارگان بدن تحت تاثیر Yin و نیمی دیگر تحت تاثیر Yang قرار دارد. زمانی که تعادل Yin و Yangبه هم می خورد باعث توقف Chee(انرژی) و ایجاد بیماری می شود. جهت اهداف تشخیص این دو انرژی به داخلی  خارجی، سردو گرم ، کمبود یا اضافه بار تقسیم شده اند.

5 عنصر طب سنتی چینی:

فلسفه TCM برای این است که هر چیز شامل ارگان های بندنی ترکیبی از 5 عنصر است. آتش، زمین، فلز، آب و چوب

گیاهان نیز به طور مشابه به 5 سطح متلف تقسیم شده اند. شیرین، شور، تلخ، تند و ترش. که به 5 عنصر هماهنگ می شوند. به عنوان مثال از آنجایی که پوست عنصر فلز است ارگان Yang می تواند با طبع تند درمان شود.

گیاهان مورد استفاده در طب سنتی چینی :

اصل دارو گیاه است اما ممکن است از مواد مصرفی یا محصولات حیوانی نیز استفاده شود. اشکال آن می تواند به صورت پودر، خمیر، لوسیون یا قرص باشد. که بسته به نوع گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. هر گیاه نحوۀ آماده سازی متفاوتی دارد و می تواند برای قسمتی خاص از بدن استفاده شود. تحویز یک گیاه یا ترکیب آن ها به این معنی است درمانگر می خواهد تعادل بین Yinو Yang  را در اندام دچار اختلال برقرار کند. ممکن است درمانگر توصیه هایی مبنی بر تغییر رژیم غذایی مانند اجتناب از مواد غذایی تند یا الکل ، اجتناب از مصرف همزمان غذاهای سرد و گرم به شما بکند.

تغییرات رژیم غذایی بخش مهمی از پروسه درمان است همچنین ماساژ ممکن است جهت مقابل چی  استفاده شود.

نکات مهم:

گیاهان می توانند در بدن تاثیری مشابه به داروی شیمیایی داشته باشند و باید مطابق دستور مصرف شوند. بعضی گیاهان در دوزهای بالا می تواند سمی باشند یا واکنش های حساسیتی ایجاد کند. از ماهر بودن درمانگر مطوئن شوید . هرگز درمان دارویی معمول را قطع نکنید، یا دوز آن را بدون هماهنگی با پزشک تغییر ندهید.


طب سوزنی

این روش قسمتی از طب سنتی چینی است که هزاران سال است استفاده می شود. این روش شامل جای گذاری سوزن های ریز در نقاط خاصی از پوست یا به کار بردن تکنیک های دیگر پوستی به منظور بازیابی تعادل از دست رفته و تشویق بدن به بهبودی خود به خودی است .

شواهد تاثیر طب سوزنی:

شواهد علمی نشان می دهد زمانی که این روش توسط یک فرد مجرب انجام شود یک روش درمانی بی خطر و مفید جهت اختلالات متعدد است.

طب سوزنی جهت درمان دردهای اندامی ، درد فک و کنترل تهوع بعد از عمل و شیمی درمانی موثر است. در بسیاری از شرایط که این روش درمانی استفاده می شود و هنوز شواهد علمی کافی وجود ندارد . دستورالعمل های کلینیکی منتشر شده در بسیاری از کشورها بیان کرده است که این روش به طور متوسط در طیف وسیعی از اختلالات مفید است مخصوصاً اختلالاتی که شامل درد است.

هنوز ارگان خاصی جهت یکپارچه سازی قوانین این طب وجود ندارد با این وجود شامل قوانینی از قبیل:

برنامه دارویی و مسمومیت ها: جهت محدود کردن دسترسی به گیاهان و مواد سمی

مقررات نفوذ پوست: تاکید مداوم بر رعایت بهداشت مانند اسفاده از سوزن یکبار مصرف یا استریل کردن سوزن های از قبل مصرف شده

عوارض طب سوزنی:

در صورتی که توسط فرد غیر مجرب انجام شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند که شامل

  • واکنش های آلرژیک : گاهاً استفاده از مواد باعث سوختگی می شود
  • عفونت: در صورت غیر استریل بودن و رشد باکتری ها در محل طب سوزنی شده می تواند ایجاد عفونت کند. همچنین خطر ایجاد بیبماری های منتقله از راه خون وجود دارد
  • عوارض جانبی ناخواسته : افزایش درد، افسردگی، تشنج، بی خوابی

طب سوزنی می تواند تغییراتی در سیتم عصبی ایجاد کند و در نتیجه باید نقاط خاصی تحریک شوند به طور درست.

روش انجام طب سوزنی:

بر اساس محل مورد درمان شما می توانید بنشینید یا دراز بکشید

به دلیل ریز بودن سوزن ها (2/. میلی متر) این روش احتمالاً بدون درد است

هنگامی که سوزن ها قرار داده می شوند ممکن است احساس سوزن سوزن شدن ضعیف اطراف محل داشته باشید . همچنین احساس گرما، سنگینی، یا حتی هیچ احساسی نداشته باشید


یک درمانگر طب سوزنی می تواند تکنیک های دیگری شامل

حجامت: ساکش خون از نقاط طب سوزنی شده

گیاهان پینی: استفاده از این داروها در نقاط طب سوزنی شده یا مصرف آن به صورت قرص و کپسول ، لیزر، استفاده همزمان جهت تحریک نقاط طب سوزنی شده

ماساژ درمانی TCM: تکنیک های خاص روی نقاط تحت طب سوزنی یا کانال های انرژی

فتیله گذاری : استفاده از گیاهان سوزاننده در نقاط طب سوزنی شده

پس از یک جلسه طب سوزنی ممکن است احساس آرامش کنید اما پاسخ های خاص بستگی به هر فرد دارد . به عنوان مثال بعضی افراد احساس انرژی می کنند در حالی که بعضی دیگر احساس خواب آلودگی دارند. گاهاً ممکن است علائم قبل از بهبودی بدتر شوند.

موارد درمان های مورد نیاز بستگی به شرایط شما دارد. در اکثر موارد افراد با چند جلسه فروکش کردن علائم را حس می کنند. ایدۀ این روش طب سوزنی بازسازی تعادل طبیعی انرژی بدن است . زمانی که تعادل برقرار شد بدن می تواند به خودی خود بهبود یابد و درمان های اضافی لازم نیست.

 

هومئوپاتیگیاه درمانی:

این روش درمانی باستانی در فرهنگ مصری ها، سرخ پوستان آمریکایی و چینی ها منشاء می گیرد. این روش استفاده گیاهان با  اهداف درمانی جهت درمان بیماری و ارتقاء سلامت عمومی است. بعضی از گیاهان شامل عناصری هستند که می توانند مانند داروهای شیمیایی عمل کنند. در اصل بسیاری از داروهای شیمیایی بر اساس عناصر طبیعی گیاهان ساخته شده اند.

به عنوان مثال داروی دیگوکسین که در بیماران قلبی استفاده می شوداز گیاه انگشتانه به دست می آید. در سالیان اخیر تمایل به درمان های گیاهی افزایش زیادی داشته است. که باعث تمایل به تولید گیاهان دارویی شده است. مطالعات مختلف نشان داده است که داروی گیاهی می تواند اغلب بدون هیچ عارضه  چشمگیری باعث بهبودی در فرد شوند.

عناصر فعال و درمان دارویی:

داروهای شیمیایی معمولاً نتیجه عناصر فعال گیاهی هستند. درمانگران گیاهی بر این باورند که عناصر فعال در صورتی که جدا شده و استفاده شوند بی خطر هستند.

به عنوان مثال اسید ساسیلیک از بوته گیاه ریش سبز حاصل می شود و جهت ساخت آسپیرین کاربرد دراد.

آسپیرین می تواند باعث خونریزی در غشاء معده شود اما معمولاً آسپیرین با موادر ترکیب می شود که این حالت محرک را می پوشاند. منتقدان بیان می کنند که با استفاده از داروهای گیاهی نمی توان مقیاس خاصی برای دوز آنها در نظر گرفت

استفاده از گیاهان خاص: گیاه درمانی با هدف بازگشت بدن به تعادل طبیعی و به گونه ای که بتواند سیر بهبودی را به خودی خود شروع کند می باشد. گیاهان مختلف روی سیستم های مختلفی از بدن تاثیر می گذارند . بعضی از گیاهان  که تحت مطالعات علمی قرار گرفته اند و بی خطر هستند شامل:

اکینسه: افزایش ایمنی بدن به منظور مقابله با عفونت و برای درمان مواردی مانند جوش و تب و تب خال استفاده می شود مطالعات بر روی این دارو بر ایدز و سرطان در دست انجام است.

Dons auai: جهت درمان علائم دستگاه تناسلی زنان سندروم بیش از قاعدگی و درد پریودی و همچنین کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

سیر: جهت کاهش احتمال بیماری قلبی به واسطۀ کاهش چربی خون و کلسترول عمل می کند. ویژگی آنتی بیوتیک و آنتی ویروس سیر همچنین نشان دهنده مبارزه این گیاه با سرماخوردگی، سینوزیت و سایر عفونت های تنفسی است.

زنجبیل: در درمان تهوع و استفراغ صبحگاهی(حاملگی) و بیماری حرکت مفید است.

جینکوبیلوبا: معمولاً جهت درمان گردش خون ضعیف و اختلالات حافظه مانند آلزایمر

جین سینگ: به طور کلی جهت درمان ناتوانی و ضعف به عنوان مثال طولانی شدن مدت زمان بیماری ، کاهش فشار خون و کلسترول استفاده می شود. مصرف بیش از حد این دارو باعث افزایش فشار خون می شود این دارو سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بهبود عملکرد مغز و افزایش سرعت بهبودی کمک می کند.

چای: معمولاً جهت درمان افسردگی ضعیف تا متوسط موثر است . جهت درمان اضطراب و بی خوابی موثر است. مطالعات جهت بررسی تاثیر این گیاه بر روی ایدز در حال انجام است مطالعات نشان داده که چای با بعضی داروها مثل ضد بارداری خوراکی تداخل دارد.

 

1712
1
 
4
دیدگاه ها