facebook googleplus instagram telegram

مدیتیشن

مدیتیشن
سبکهای مختلف مدیتیشن در ادیان مختلف از جمله مسیحیت، یهودیت، بودا ، هند و اسلام وجود دارد. به طور کلی مذاهب شرقی تمایل بیشتری به تمرکز در مدیتیشن به عنوان ابزاری برای تحقق روشنگری معنوی دارند. این روش قسمت بنیادی مشترکی بین فعالیت های ارتقاء دهنده سلامت و تکنیک های ارتقای روح و روان است. میلیون نفر از مردن غرب و کل جهان از مدیتیشن استفاده می کنند.
مدیتیشن در غرب جهت اهداف سلامتی و مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه اکثر افراد از مدیتیشن به عنوان ابزار خود کمکی به ارتقاء ابعاد شناختی و مدیریتی استرس یاد می کند . مدیتیشن جهت گسترش ابعاد معنوی و بدون هیچگونه پایه و اساس مذهبی بسیار شایع است.
مدیتیشن پاکسازی ذهن با روش هایی شامل ترویج حس آرامش و گرماست. بررسی های MRI,EEG نشان داده است که این روش می تواند فعالیت مستمر را تغییر دهد.

خطرات:
همانگونه که به تنهایی و بدون راهنما مدیتیشن می کنید مهم است که به خاطر داشته باشید مدیتیشن قسمتی از زندگی متعادل است از این روش نباید به منظور انزوا از زندگی یا دوری از مسائل شخصی ، عملی استفاده کرد. در مورد افرادی که مبتلا به بیماری های روانی جدی هستند حتماً باید تحت نظر رانی انجام شود. در صورتی که به تنهایی و بدون رانی انجام شود مراقبت های زیادی لازم است.

انواع مدیتیشن:
مدیتیشن بر اساس دیدگاه های مختلف شامل: زندگی، مذاهب، فلسفه و موقعیت های مختلف شکل گرفته است که بیان کننده این امر می باشد که تکنیک های مختلفی برای انتخاب در بر دارد.
به عنوان مثال تمرکز بر تنفس، تمرکز بر دم و بازدم
تمرکز حواس، تمرکز بر تجربیات درونی (احساس آگاهی از بدن)حس ها، افکار و خاطرات و صرفاً مشاهدۀ افکار بدون قضاوت کردن آن ها
تخلیۀ ذهن :شناور شدن افکار
تمرکز بر یک جسم، تمرکز یک جسم بدون توجه به سایز، صدا و جنس آن مانند درخت، شعلۀ شمع و یک تصویر یا نقاشی روحانی (معنوی)

حرکت (جنبش)
استفاده از روش های فیزیکی مانند یوگا، کونگ چی یا تای چی به منظور هماهنگی تنفس و بدن با حرکات آرام

مانترا: تکرار یک واژه به صورت مداوم و مداوم هم با صدای بلند و هم با سکوت
گاهاً با یک تنفس به تمرکز خود پایان دهید

تمرین مدیتیشن: روند مشترک درتمرین راحت، نشستن در یک موقعیت ارام برای 5 دقیقه تا نیم ساعت بدون پرت شدن حواس است. در صورت تمایل و جهت از دست ندادن زمان یک زنگ هشدار تنظیم کنید . زمان مراقبه هر روز یکسان باشد به صورت منظم ادامه دهید و از حالت یک عادت به سمت مراقبه عمیق تمرین کنید.
بر خلاف تفکر عام لازم نیست که چهارزانو بر زمین بنشینید. می توانید روی صندلی یا تخت بنشینید. با این حال اگر دراز کش و مخصوصاً در شب روی تخت این کار را انجام دهید ممکن است به خواب بروید که باعث شکست هدفتان می شود.

بعضی افراد دوست دارند در حین انجام دادن کارهایشان مدیتیشن کنند و این باید به صورتی باشد که فعالیت ها بیان تمرکز داخلی باشند نه انحراف از تجربیات

فعالیت هم باید به آرامی و با توجه انجام شود.


افراد می توانند هنگام راه رفتن، شنا کردن، یا انجام فعالیت خاص که منحرف کننده نیست مثل شستن ظرف ها، باغبانی، جرارو کردن مراقبه کنند. در واقع هدف خود فعالیت نیست بلکه هدف حفظ تمرکز بر فعالیت های درونی است. شما می توانید این فعالیت ها را به تنهایی انجام دهید اگر چه بعضی از مردم ترجیح می دهند که با کلاس و آموزش گروهی تمرین کنند.

ریلکس کردن با هدف مدیتیشن
تلاش به مراقبه شبیه تلاش برای خواب رفتن است. اجبار روی این امر باعث سخت شدن روند کار می شود. در نظر گرفتن مراقبه به عنوان شانسی برای آرامش تا در نظر گرفتن آن به عنوان راهی برای استاد شدن تفاوت بزرگی دارد.
اگر تمرکز شما از بین رفت نسبت به تمرکز تمرین کنید و خودتان را سرزنش نکنید
به سادگی به عقب برگردید بر روند کار و تجربه لحظات تمرکز کنید

392
0
 
0
دیدگاه ها