facebook googleplus instagram telegram

نمک و دوری از آن

نمک و دوری از آن


دلیل اینکه به غذاهایمان نمک می زنیم این است که به طعم شور عادت کرده ایم. کنار گذاشتن به یکباره نمک کار دشواری است. سعی کنید در طول زمان با کم کردن مقدار مصرف نمک، به تدریج به طعم کم نمک عادت کنید. در ادامه توصیه هایی را بیان می کنیم که می تواند برای کم کردن مصرف نمک مفید باشد.

نمک و د.ری از ان

  • می توانید عادت مصرف نمک خود را عوض کنید. مثلا وقتی که غذاهای بسته بندی شده را میخرید، محصولات بدون نمک یا با نمک کم را انتخاب کنید. یا در زمان تماشای فیلم، ذرت بوداده یا پاپکورن بدون نمک مصرف کنید. از نمک تصفیه شده ید دار استفاده کنید که سدیم کمتری از نمک معمولی دارد.
  • هیچگاه قبل از چشیدن غذا به آن نمک نزنید. همیشه اول غذا را بچشید و در صورتی که واقعا نیاز به نمک داشت به آن اضافه کنید. همه افراد به یک اندازه مجاز به مصرف نمک نیستند. هر فردی باید با توجه به وضعیت سلامت خود و یا بیماری هایی که به آن دچار است از میزان مجاز نمک مصرفی خود آگاه شود.
  • از افزودن نمک زیاد به غذاها در خلال پختن اجتناب کنید. سعی کنید از نمکدان بر روی میز یا سر سفره استفاده نکنید. برای طعم دادن به غذاها می توانید از چاشنی ها و طعم دهنده های سالم مانند آبلیمو، آبغوره و یا ادویه های مختلف استفاده کنید.
  • برای کم کردن نمک پنیرها می توانید کمی قبل از مصرف، آن را در آب بخیسانید. مصرف مواد غذایی شور، دودی شده و ترشی ها را کاهش دهید. آجیل ها و مغزها مانند پسته و بادام را به صورت شور نشده (بدون نمک و خام) مصرف کنید.
  • از آنجایی که خیار شور به ویژه محصولات موجود در بازار درصد نمک بالایی دارند نباید به مقدار زیاد و به طور مداوم مصرف شوند زیرا مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به افزایش فشار خون را زیاد می کند. مخصوصا از خریدن خیارشورهای فله ای که از نحوه تهیه آن اطمینان ندارید خودداری کنید.
  • هنگام خرید نمک، به تاریخ مصرف آن و پروانه بهداشتی آن بر روی بسته بندی دقت کنید. نمک را در جای خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید. سعی کنید نمک را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید تا ید موجود در آن تا حد امکان حفظ شود.
238
0
 
2
دیدگاه ها