facebook googleplus instagram telegram

زندگي ايمن

ايمني و سلامت
محيط نيز همچون عادات شخصي قادر است بر سلامت تاثير بگذارد: اما مي توان تا حدي آن را تعديل كرد. حوادث از علل عمده مرگ و آسيب ديدگي هاي وخيم مي باشند. به ويژه افراد مسن و خردسال، عواملي چون شرايط آب و هوايي خاص و ويژگي هاي محيطي منزل يا محل كار از جمله ديگر خطراتي هستند كه براي سلامت وجود دارند. ليكن با شناسايي خطرات بالقوه و اجراي اقداماتي براي پيشگيري از آنها مي توانيد به اساني از خطراتي كه در خانه يا محل كار يا حين مسافرت وجود دارند، اجتناب كنيد .
زندگی ایمن
ايمني در خانه و سلامت
حوادث از مخاطرات عمده اي مي باشند كه براي سلامت وجود دارند . تقريبا نيمي از حوادث وخيم در خانه روي مي دهند و بيش از همه افراد مسن و خردسالان آسيب مي بينند . افراد مسن بيشتر مستعد افتادن مي باشند ، در حالي كه خردسالان در معرض خطر قابل توجه مسموميت با مواد سمي خانگي مي باشند . آتش از ديگر خطرات موجود است . خطر قابل توجه ديگري كه براي سلامتي وجود دارد از بهداشت ضعيف آشپزخانه ناشي مي شود كه در نتيجه آن ممكن است مسموميت غذايي روي دهد . براي آن كه به زمين نيفتيد . كاري كنيد كه نور خانه زياد باشد . قاليچه ها و پادري ها بر روي زمين حركت نكنند و كف خانه مرتب باشد . اگر در خانه بچه كوچك داريد ، براي پلكان ، درب ، حفاظ بگذاريد تا مانع افتادن او از پلكان شويد . (داروها ، مايعات شوينده ، مونوكسيد كربن ) گازي كه در اثر سوختن مواد سوختي آزاد مي شود و سرب از جمله مواد سمي مي باشند بايد مواد سمي را دور از دسترس كودكان نگاه داريد . براي پيشگيري از تجمع مونوكسيد كربن . هر سال دودكش ها دستگاههاي گرمايش و وسايل گاز سوز را بازرسي كنيد و هيچگاه ماشين هايي را كه بنزين سوز مي باشند ، در گاراژهاي بسته روشن نگذاريد . براي پيشگيري از مسموميت ها با سرب ، بايد فردي كه متخصص در اين امر باشد ، لوله هاي سربي را جايگزين كند و رنگي را هم كه بر روي ديوارها زده شده و حاوي سرب است ، بتراشيد . از آتش يا اجسام داغ با احتياط استفاده كنيد ؛ براي مثال اگر سيگاري مي باشيد حتما پس از اتمام سيگار كشيدن . سيگار و كبريت خود را خاموش كنيد . براي پيشگيري از آتش سوزي هاي الكتريكي زيادي از پريز ، برق نكشيد . مواد آتش زايي مثل رنگ را در انبار يا گاراژ نگاه داريد . علاوه بر آن هميشه در آشپزخانه پتوي ضد حريق يا كپسول آتش نشاني داشته باشيد و بر روي سقف هم دودياب نصب كنيد تا در صورت بروز حريق آن را شناسايي كند .
براي پيشگيري از مسموميت غذايي ، آشپزخانه را تميز نگاه داريد ، غذا را كاملا بپزيد و غذاهاي فاسد شدني را در يخچال نگاه داريد ، غذا را در ظرف درز گرفته و بي منفذ قرار بدهيد و قبل از انقضاي تاريخ مجاز ، آن را مصرف كنيد .

استفاده از درب حفاظ
براي آن كه مانع از افتادن كودك شويد ، هم در پايين و هم در بالاي پلكان درب حفاظ بگذاريد دقت كنيد ارتفاع درب حفاظ بيشتر از آن باشد كه كودكانتان بتواند از آن بالا برود .

ايمني در حياط و باغ
بيشتر خطراتي كه در باغ يا حياط وجود دارد ناشي از استخرها يا حوضچه ها : گياهان يا مواد شيميايي سمي ، وسايل باغباني ، منقل كباب پزي يا جوجه پزي و وسايل بازي است . حوضچه ها ممكن است حتي در آبهاي كم عمق هم غرق شوند . هنگامي كه كودكان در اطراف حوضچه ها بازي مي كنند ، دقت كنيد و بر آنها نظارت داشته باشيد . گياهان سمي ممكن است موجب علايمي از قبيل تحريك و خارش پوست و در صورت بلع ، تحريك اعضاي داخلي و استفراغ شوند . برخي از گياهان ممكن است خطرناك باشند . اگر فرزندتان گياهي را خورده باشد . فورا با پزشك خود تماس بگيريد و كودك را همراه با نمونه اي از گياه به بيمارستان ببريد . اگر براي باغباني از مواد شيميايي سمي استفاده مي كنيد ، آنها را در انبار يا گنجه مقفل قرار دهيد . به جاي استفاده از مواد سمي ، مي توانيد از گزينه اي ايمني تر مثل در آوردن علف هاي هرز با دست يا استعمال حشره كش هاي عاري از مواد شيميايي بهره بجوييد . هيچ گاه وسايل خطرناك يا پرنده را در محل هاي در دسترس كودكان قرار ندهيد و هرگاه هم خود از اين وسايل استفاده مي كنيد . لباس هاي ايمني لازم با بپوشيد .حشراتي چون زنبور و پشه مي توانند گاز بگيرند و نيش بزنند . زهر اين حشره ممكن است موجب واكنش هاي حساسيتي شود . واكنش هاي حساسيتي شديد ( آنافيلاكسي ) ممكن است مرگبار باشد . براي محافظت از خود ، دست و پاي خود را پوشيده نگاه داريد و مواد دافع حشرات بر روي پوست خود استعمال كنيد .

وسايل ايمني
هنگام استفاده از دستگاههايي همچون چيرچين از وسايل ايمني استفاده كنيد . مثلا دستكش هاي ضخيم بپوشيد ، با گذاشتن عينك ايمني ، چشم خود را از ذرات پرتاب شوند ، به سمت خود ، محافظت كنيد و يك محافظ گوش هم به سر داشته باشيد تا مانع از شنيدن سر و صدا شود .

حيوانات خانگي و ايمني
حيوانات ممكن است موجب حساسيت و انتشار بعضي از عفونت ها و انگل ها به افراد شوند . مدفوع گربه و سگ ممكن است حاوي موجودات ريز خطرناكي مثل تخم كرم توكساكارا باشد . اين تخم ها در صورت بلع ممكن است موجب توكسوكارياز شوند . اين بيماري ممكن است منجربه كوري شود . مدفوع گربه ممكن است حاوي تك ياخته توكسوپلاسما هم باشد كه اين تكه ياخته به جنين زنان باردار ، صدمات وخيمي وارد مي كند . مرتب ، حيوانات دست آموز خود را و به روشي بهداشتي مدفوع آن ها را دور بريزيد . به كودكانتان بياموزيد بعد از لمس حيوانات دست خود را بشويند . از آن جايي كه بعضي از حيوانات دست آموز مثل سگ ، ممكن است گاز بگيرند، نبايد هيچ گاه كودك را با آنها تنها گذاشت .
زندگی ایمن

دست زدن بدون خطر به سگ ها
به كودكان خود بياموزيد كه چگونه به روش صحيح به سگ نزديك شده ، بر پشت او بزنند . حتي سگ هايي هم كه معمولا دوست هستند ، در صورتي كه برانگيخته شوند ، گاز مي گيرد .

ايمني در آفتاب
مواجهه بيش از حد با نور خورشيد ممكن است منجربه آفتاب سوختگي ، گرمازدگي و درد دراز مدت ، مشكلات وخيمي همچون سرطان پوست شود . بالاخص در صورتي كه موي قرمز يا بور و چشمان سبز يا آبي داشته باشيد . بيشتر در معرض خطر هستيد . زيرا ملانين ( رنگدانه اي كه ) نور فرابنفش را جذب مي كند . كمتري در پوستتان وجود دارد . براي به حداقل رساندن آسيب ديدگي ناشي از آفتاب . هيچكس نبايد در اواسط ظهر در معرض نور خورشيد باشد و اگر بيرون از خانه باشيد ، حتما پوست و چشمان خود را محافظت كنيد . كلاه لبه پهن به سر بگذاريد و پيراهن آستين بلند و شلوار يا دامن بلند بپوشيد . از كرم هاي ضد آفتاب با عيار محافظتي ضد محافظت در آفتاب « SPF » متناسب بر روي پوست خود استعمال كنيد . هرچه عيار محافظتي بيشتر باشد ، در برابر آفتاب محافظت بيشتري ايجاد خواهد شد . كرم ضد آفتاب را بايد 15 – 30 دقيقه قبل از بيرون رفتن استعمال كرد و هر 24 ساعت آن را تجديد نمود .

ايمني در حين كار
همكارهاي اداري و همكارهاي بدني ، ممكن است متضمن خطراتي براي سلامتي باشند . عاقلانه است كه خطرات بالقوه مرتبط با كارتان را دريابيد و براي پيشگيري از آن ، اقدامات لازم را انجام دهيد . در صورت لزوم از كارفرماي خود بخواهيد تا به شما در به حداقل رساندن اين خطرات كمك نمايد .
كار اداري به ندرت خطري براي ايمني جسمي دارد . اما ممكن است موجب شروع برخي مشكلات براي سلامت فرد شود . دو مورد از شايع ترين مشكلات جسمي عبارتند از كمر درد ، در اثر وضعيت قرارگيري نامناسب فرد در هنگام نشستن در پشت ميز تحرير ، و آسيب ديدگي ناشي از كشيدگي هاي مكرر ، نوعي كشيدگي عضلاتي كه به علت حركات تكراري مثل ماشين نويسي كردن پديد مي ايد . يكي ديگر از مشكلات شايع استرس هاي رواني مي باشند ( ص 23 ) كه ممكن است در اثر عواملي چون شرايط طاقت فرسا يا روابط نامناسب با همكاران پديد مي آمده باشند . براي پيشگيري از مشكلات جسمي ، حتما بايد محل كارتان خوب تهويه شود و كاملا روشن باشد . اگر زياد ماشين نويسي مي كنيد . حتما بايد مچ دستتان در حين كار برجايي تكيه داشته باشد . در صورت مواجهه با شرايط پر استرس ، سعي كنيد مشكل را برطرف كنيد يا در صورت لزوم قبل از آن كه مشكل بر سلامت شما تاثير بگذارند درصد كمك برآييد .

محل كار
ميز تحرير و تجهيزات خود را به گونه اي مرتب كنيد كه در وضيت صحيح قرار گرفته باشند طوري بنشينيد كه خيلي وضعيت گيري مناسب شما باشد و به شما امكان دهد تا به راحتي تمام از صفحه كليد استفاده كنيد .
بسياري از انواع كارهاي بدني خطرناكند ، كار كردن با ماشين آلات با اجسام سنگين ممكن است شما را در معرض خطر آسيب ديدگي قرار دهد . مواد شيميايي بسيار سمي مي باشند يا آثار مضري بر بدن ، مثل سوختگي پوست دارند . بعضي از انواع گرد و غبار مثل سيليس موجود در ماسه و بعضي از سنگ ها و آريست ، در صورت استنشاق به شش ها صدمه مي رسانند . سر و صداي زياد و دماي بالا از جمله ديگر خطرات محل كارند . كارفرما بايد شما را از هرگونه خطري اگاه كند و تجهيزات محافظت كننده را در اختيار شما قرار دهد . اگر براي خود خطرات را بيابيد و حتما از قوانين ايمني در حين كار تبعيت كنيد .

ايمني در جاده
حوادث نقليه در جاده ها موجب هزاران مورد مرگ و آسيب ديدگي در سال مي شود . تقريبا همه حوادث ناشي از اشتباهات افراد است تا نقايص وسايل نقليه ، يكي از علل عمده اشتباهات در رانندگان ، مصرف الكل است . بي تجربگي ، مصرف دارو و خستگي از جمله ديگر علل مي باشند . اين عوامل قادرند واكنش راننده را به تاخير اندازند و قضاوت او را مختل كنند . رانندگان بايد به هيچ وجه خسته نباشند يا الكل مصرف نكرده باشند و نيز بايد بدانند كه هيچ يك از داروهايي كه مصرف مي كنند موجب احساس خواب آلودگي نمي شود . همه افرادي كه در ماشين مي نشينند بايد كمربند ايمني ببندند . خردسالان بايد صندلي هاي مخصوصي داشته باشند كه متناسب اندازه و وزن آنها باشد .
موتور سواران و دوچرخه سواران بايد كلاه ايمني و لباس هايي داشته باشند كه آنها را در برابر شرايط نامناسب جوي و آسيب ديدگي محافطت نمايد . ايشان بايد سالم بودن چراغ هايشان اطمينان حاصل نمايند و بايد لباس هاي براق يا منعكس كننده نور بپوشند تا ديگران انها را در جاده خوب ببينند.
عابران پياده بايد از پياده رو بگذرند و هنگام عبور از خيابان ، از روي خط كشي هاي مخصوص عابران پياده رد شوند . اگر هيچ گذري وجود نداشت بايد در همان جهتي راه برويد كه وسايل نقليه در حركت مي باشند . افرادي كه كودكان خرسال دارند بايد حتما به فرزندان خود درباره ايمني در جاده آموزش داده باشند .

ايمني در دوچرخه سواري
دوچرخه سواري بايد كلاه ايمني به سر بگذارند تا از جمجمه محافظت شود و لباس هاي براق يا شيرنگ بپوشند تا به راحتي ديده شوند . چراغ ها بايد شب ها روشن باشند . هميشه بايد به دوچرخه خود برسيد تا خوب كار كند .


321
0
 
2
دیدگاه ها