facebook googleplus instagram telegram

یائسگی و درمان های مکمل


طب مکمل ، مکمل درمانی گاهاً به جای یکدیگر و برای توصیف درمان کاملاً طبیعی استفاده می شود. 
شورای پژوهش ، بهداشت و سلامت ملی به معنای طب مکمل به عنوان طیف وسیعی از روش ها ، درمان ها و اقدامات حمایتی و دسنگاه ها که اخیراً در زمینه طب مرسوم مورد استفاده قرار گرفته اند می پردازد. این موارد شامل: طب سوزنی، آروماتراپی، کایروپراکتیک، هوموپاتی، ماساژ، مدیتیشن مغز و اعصاب ، درمان های طبیعی، استخوانی، داروهای سنتی چینی، استفاده از مکمل های ویتامینی 


طب مکمل در درمان یائسگی 
مونوپوز پایان چرخۀ ماهیانه قائدگی زنان است. در بعضی زنان استفاده از درمان مکمل یک روش ایده آل جهت درمان علائم یائسگی است. 
بعضی از درمان های مکمل که جهت درمان علائم قبل و بعد از مونوپوز استفاده می شود شامل: فیتواستروژن ها و داروهای گیاهی هستند . مهم است که در مورد مصرف این داروها یک تصمیم مبتنی بر آگاهی بگیرید. این اطلاعات را از یک منبع قابل اعتماد بگیرید. 
بعضی از افراد درمان سرخود از داروهای طبیعی انجام می دهند و اعتقاد دارند که هیچ ضرری برای بدن ندارد. در حالی که عوارض و تداخلات دارویی با درمان ای دیگر ممکن است . 
تجویز سرخود دارو توصیه نمی شود. اغلب اطلاعات غلط در مورد درمان های طبیعی از منابع نامطئن باعث انتخاب نادرست دارو و عدم رضایت از نتایج مصرف می شود. 
مطمئن شوید که منبع اطلاعاتی شما درست است. کسی که درست تجویز می کند و می داند که چه زمان نیاز به دارو درمانی شیمیایی است . همیشه مصرف هرگونه داروی مکمل را به پزشک اطلاع دهید. 


علائم یائسگی: 
بسیاری از زنان با علائم یائسگی مشکل دارند . این علایم شامل: خشکی واژن، احساس داغی و بر افروختگی ، عرق شبانه و علائم روانی است. 
زنان در این محدوده سنی مصرف کنندگان داروهای مکمل هستند مکمل های درمانی نمی تواند به تنهایی جایگزین فعالیت های فیزیکی منظم و رژیم غذایی سالم شود. نیاز به وجود همزمان هر دوی این درمان ها برای بهبود سلامت عمومی لازم است. 
دستورالعمل های رژیمی جدید استرالیا 300-150 دقیقه ورزش در هفته را توصیه می کندو اجتناب از نشستن طولانی مدت نیز توصیه می شود زنان در سنین بعد از بائسگی مستعد ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند . ورزش متوسط و رژیم سالم باعث کاهش این خطر می شود.

تراکم استخوان

تراکم استخوان و یائسگی:  
کاهش میزان استروژن در دوران یائسگی باعث تخریب استخوان ها می شود. که خطر پوکی استخوان و شکستگی را به دنبال دارد. میزان کافی کلسیم و ویتامین D جهت ساخت استخوان ها و کمک به جذب کلسیم لازم است. 
زنان بعد از سنین یائسگی نیاز به 1300 میلی گرم کلسیم روزانه دارند . که باید از رژیم غذایی پرکلسیم شامل شیر، ماست، اسفناج، بروکلی، بادام و کنسرو ماهی با استخوان تامین شود. 
اگر فراهم کردن این دوز با کلسیم غذایی امکان پذیر نباشد استفاده از مکمل ها توصیه می شود. در بالغین باید 900-500 میلی گرم کلسیم شروع شود و به تدریج به 1000- 500 میلی گرم برسد. انواعی از مکمل ها که شامل کلسیم، سیترات، هیدروکسی آپاسیت و کلسیم کربنات هستند به خوبی جذب بدن می شود. 
در صورت افزایش دوز کلسیم در بدن مشکلاتی از قبیل بیماری های قلبی- عروقی ایجاد می شود. که در صورت افزایش دوز کلسیم روزانه بالای 1000 میلی گرم ایجاد می شود. 
در صورتی که تامین کلسیم از رژیم غذایی باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. زنانی که مکمل های کلسیم را مصرف می کنند مخصوصاً کسانی که برای پوکی استخوان یا اهداف درمانی جهت پوکی استخوان از کلسیم استفاده می کنند نباید بدون مشورت پزشک مصرف دارو را قطع نمایند کاهش سطوح ویتامین D در بدن ارتباط مستقیمی با شکستگی استخوان ها مخصوصاً استخوان های پهن مانند لگن دارد. مکمل های ویتامین D باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش خطرات شکستگی استخوان می شود. حدود یک سوم افراد بالای 25 سال نقص ویتامین D دارند. و علائم پوکی استخوان در دو سوم زنان مشاهده می شود. دوز ویتامین D بسته به ویژگی های فردی و نیاز های هر فرد متفاوت است. مطالعات نشان می دهد حداقل سطح ویتامین D خون باید 50 میلی گرم باشد. و بهترین سطح باید بالای 75 باشد. مکمل های ویتامین باید 800 واحد باشند. و معمولاً سطوح بالاتر از این مقدار نیز توصیه می شود. 
بعضی گیاهان دارویی مانند فیتواستروژن ها تاثیرات مثبتی بر مکانیسم استخوان سازی دارند. البته شواهد علمی در این مورد محدود است اما به مرور افزایش پیدا می کند. نوع و دوز ایده آل دارو هنوز تخمین زده نشده است. اما تائید آن ها بر کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی به اثبات رسیده است. 
ورزش های سنگین مانند دو، پرش، ورزش های تیمی مانند پنت بال، و ورزش های هوازی و ورزش های مقاومتی احتمالاً تائید مناسبی در بهبود تراکم مواد مصرفی استخوان ها دارند. 

فیتواستروژن ها و یائسگی: 
فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی هستند که از نظر ساختار شیمیایی شبیه به هورمون های استروژن زنانه هستند . امامعمولاً استروژن ضعیف تر است. این ها روی گیرنده های استروژن تائید کرده و باعث کاهش علائم یائسگی در زنان می شوند. این مواد در غذا و مکمل ها موجود هستند . سه نوع این فیتواستروژن ها شامل: 
ایزوفلاون: منابعی شامل: سویا؛ لوبیا، نخود ، عدس، شبدر قرمز 
گیلنان: منابعی شامل: میوه ، سبزیجات، غلات، دانه های روغنی،(دانه کتان، بذر کتان) 
Coumestans: منابعی خوبی شامل دانه جوانه مانند یونجه 

حدود یک سوم از جمعیت باکتری های خاص روده ایزوفلاون موجود در سویا به فیتواستروژن قوی تری به نام Equol تبدیل می کند. زنانی که در رژیم غذایی خود فیتواستروژن ها را می گنجانند منابع بیشتری نسبت به زنان با رژیم های آسیائی دارند. این مقدار معادل 220 گرم توفو معادل سه فنجان شیر سویا یا 56 گرم آرد سویا یا دو فنجان دانه ذرت پخته شده در روز است. 
نگرانی هایی در مورد ارتباط سرطان سینه با محصولات سویا مطرح شده است. اما هنوز شواهدی برای اثبات این امر وجود ندارد. در واقع مطالعات اخیر نشان می دهد که در زنانی که فیتواستروژن های سویا را مخصوصاً قبل از بلوغ مصرف کرده اند احتمالاً کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند. 
مصرف دوز متعادل سویا خطر عود مجدد سرطان پستان را در زنان آسیایی و غربی افزایش نمی دهد. اگر چه زنانی که در معرض ابتلاء به سرطان سینه هستند یا مبتلا به این سرطان هستند توصیه نمی شود که از مکمل های سویا با دوز بالا استفاده کنند. مانند پروتئین ایزوله سویا ایزوفلووان غنی از عصاره سویا یا کپسول های ایزوفلاوون) به نظر می رسد که این ها نسبت به غذاهای ساخته شده از دانه و آرد سویا به نحوی متفاوت در بدن عمل می کند. 


داروهای گیاهی داروهای گیاهی و یائسگی: 
مطالعات بیشتر در مورد تاثیر داروهای گیاهی بر بهبود علایم یائسگی لازم است. اکثر اطلاعات در مورد درمان های گیاهی و درمان های یائسگی مریوط به مطالعات سنتی است. بهترین روش استفاده از داروهای گیاهی در مورد داروهایی است که توسط یک گیاه پزشک تجویز شده اند. یک گیاه پزشک می تواند یکی از بسیار داروی موجود جهت کنترل علائم یائسگی را تجویز کند. مانند درمان اختلال خواب ، تغییرات خلق و خو، میل جنسی، گرگرفتگی ، عرق شبانه . داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی هستند و باید طبق دستور تجویز مصرف شوند. برخی از داروهای گیاهی مانند محضرجان(گل راعی) ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد و باعث عوارض جانبی مضر شود. به طور کلی یک نسخه طب گیاهی متناسب با نیاز شما تجویز می شود نه رفع همه مشکلات شما 

روغن گل پامچال و یائسگی: 
این درمان جهت رفع علامت گرفتگی بسیار موثر است. 

کرم سیب زمینی وحشی و یائسگی: 
شواهدی بر تاثیر این ماده بر علائم یائسگی وجود ندارد. به طور سنتی نیز به عنوان یک کرم استفاده نمی شود. بلکه مصرف این ماده از راه دهان (به صورت خوراکی) انجام می شود. اکثر متخصصان از تجویز این دارو اجتناب می کنند . این کرم در اصل به عنوان یک ماده سرشار از پروژسترون به بازار ارائه شده است. این کرم شامل ترکیبی به نام diossonin است که طی تجویز و تحلیل آزمایشگاهی به پروژسترون تبدیل شده است. 

کرم های پروژسترون و یائسگی: 
هیچ شواهدی علمی مبنی بر تاثیر این کرم بر کاهش علائم یائسگی و احتمال پوکی استخوان وجود ندارد. هدف معمول استفاده از پروژسترون محافظت لایه پوشاننده رحم در زنانی است که استروژن مصرف می کندو این دارو هم اکنون با تجویز پزشک قابل استفاده است. 

احتیاطاتی برای زنانی که هورمون تراپی می کنند 
زنانی که از هورمون های ترکیبی (استروژن و پروژسترون) استفاده می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم در ان ها افزایش یابد(آندومتر) زیرا به نظر می رسد پروژسترون کافی با مصرف این کرم ها جذب آندو متر نمی شود. 
مطالعات در مورد درمان ها مکمل محدود است و بسیاری از اطلاعات نیز از منابع غیر علمی مطرح شده اند. این درمان ها اغلب به صورت سنتی استفاده می شود و از طریق مطالعات آزمایشگاهی به دقت بررسی نشده اند به همین دلیل تاثیر بعضی از مکمل ها هنوز به طور دقیق ثابت نشده است. هنوز شواهد علمی مقطعی پیرامون ایمنی و تاثیر بعضی درمان ها موجود نیست. 


Black cohosh و یائسگی: 
این دارو به طور سنتی توسط سرخ پوستان آمریکایی جهت تسکین علائم یائسگی و کرامپ های شکمی مورد استفاده قرار می گرفت. مطالعات نشان داده اند که این گیاه همچنین در درمان گرگرفتگی مفید است. مخصوصاً عصارۀ استاندارد این گیاه به نام Nemefemin, Femural که طی تحقیقات متعدد اثر بخشی آن به اثبات رسیده است. 
نگرانی هایی در مورد ارتباط مصرف این گیاه با مشکلات کبدی مطرح شده است. در صورتی که اگر این احتمال هم مطرح باشد بسیار نادر است و احتمال آن بسیار کم است. در مطالعه ای که روی 69 فرد مبتلا به اختلال کبدی که همزمان از این دارو استفاده می کردند انجام شد ، ثابت شد که فقط یک نفر احتمالاً به دلیل مصرف این دارو دچار اختلال کبدی شده است. و احتمال کمی وجود دارد که مشکل کبدی افراد دیگر مطالعه نیز مربوط به مصرف این دارو باشد. در سال 8-2 توصیه های دارویی روی برچسب ابن دارو تغییر یافت تا مصرف کنندگان از علائم آسیب کبدی مطلع باشند. 

علایم و نشانه های بیماری های کبدی عبارتند از : 
• یرقان (زردی پوست یا سفیدی چشم) 
• تیرگی ادرار 
تهوع و استفراغ 
اسهال 
• کاهش وزن و خستگی غیر عادی 
• از دست دادن اشتها 
• تب 
• ورم کردن شکم 
درد شکم 

شبدر قرمز و یائسگی: 
شیدر قرمز به دلیل دارا بودن ایزوفلاون در سال های اخیر جهت درمان علائم یائسگی مورد استفاده قرار گرفته است بعضی مطالعات نشان داده اند که این دارو جهت گرگرفتگی مفید است و برخی مطالعات دیگر بیان کرده اند که شواهد کافی جهت اثبات این اثریخشی وجود ندارد . طی مطالعه ای که اخیراً انجام شد در 72 زن بعد از یائسگی مصرف 40 میلی گرم شیدر قرمز جهت کاهش شدت علائم یائسگی موثر واقع شد. در مطالعات دیگری که روی 109 زن یائسه با مکمل حاوی ایزوفلاون شیدر قرمز انجام شد نشان داد که در زنانی که این مکمل را مصرف کردند نسبت به زنانی که از پلاسبو استفاده شده است تاثیر بهتری در کاهش گرگرفتگی، تعریق شبانه، و شدت کلی علائم یائسگی داشته است. 


467
0
 
0
دیدگاه ها