facebook googleplus instagram telegram

مراقبت از پوست در سالمندی


با افزایش سن، پوست بدن نیز مانند سایر اعضای بدن دچار تغییراتی می شود. در دوران سالمندی، سلول های پوست با سرعت کمتری تقسیم می شوند و لایه زیرین پوست شروع به نازک شدن می کند و کشش و ساختار پوست تغییر می کند. با افزایش سن توانایی مرطوب کردن و چرب ماندن پوست و نیز التیام و ترمیم پوست کاهش می یابد. هنگام سالمندی پوست به اندازه دوران جوانی لطافت و شادابی ندارد و رطوبت و انعطاف پذیری کمتری دارد و حتی نازک تر می شود و به آسانی چروک و حتی کبود می شود. این عوامل در ایجاد چروک پوستی نقش مهمی دارند. البته عادت های صورت مانند لبخند، اخم و سایر عادات و حرکات در صورت می تواند در دراز مدت روی پوست تاثیر بگذارد و این چروک ها را دائمی می سازد. به طور مثال خطوط بین ابروها و گوشه چشم ها ناشی از انقباضات ماهیچه های صورت است.
عادت هایی مانند در معرض آفتاب قرار گرفتن، سیگارکشیدن، رژیم غذایی ناسالم نیز در زودتر پیر شدن پوست نقش دارند.

برخی توصیه ها برای مراقبت از پوست در سالمندی عبارتند از:  مراقبت از پوست در سالمندی


نور خورشید و پوست: در معرض قرار گرفتن طولانی مدت با نور خورشید می تواند به پوست آسیب برساند. برای پیشگیری از این آسیب سعی کنید در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر که اوج تابش نور خورشید است در منزل یا در سایه بمانید و عادت کنید که از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید،(حتی در روزهای ابری و زمستان).
• روزها هنگام بیرون رفتن از منزل از کلاه های لبه دار و لباسهای آستین بلند استفاده کنید تا پوستتان دچار آفتاب سوختگی نشود.

 سیگار کشیدن و پوست: سیگار کشیدن باعث می شود که تولید ماده ای به نام کلاژن که جزو اصلی ساختمان پوست است را مختل کند و باعث ایجاد چروک در پوست شود.

 آب و پوست: نوشیدن آب می تواند به لطافت و شادابی پوست کمک کند و از خشک شدن پوست جلوگیری کند. سعی کنید در شبانه روز به اندازه کافی مایعات خصوصا آب بنوشید.
• حمام کردن با آب بسیار داغ نیز می تواند به پوست آسیب برساند.
• هنگام شستشوی ظروف و لباس ها از دستکش استفاده کنید تا پودر های لباسشویی و مایع ظرفشویی باعث آسیب و حساسیت پوستی در شما نشود.
• برای از بین بردن چروک های پوستی راه های مختلفی وجود دارد. باید همه این روش ها با مشورت با پزشک انجام شود. روش هایی از قبیل لیزر، بوتاکس، لایه برداری پوست و روش های با اثر موقتی تر مانند استفاده از کرم ها و لوسیون ها از این دسته هستند.
 
455
0
 
0
دیدگاه ها