facebook googleplus instagram telegram

رانندگی در سالمندی

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در دوران سالمندی نیز به رانندگی بپردازند. با توجه به خصوصیات دوران سالمندی باید این کار با احتیاط بیشتری انجام شود. چون در دوران سالمندی ممکن است عکس العمل های فرد کمی کندتر از دوران جوانی باشد و یا مشکلاتی مانند سنگینی گوش، ضعف تمرکز و جهت‌یابی و یا ضعف بینایی باعث ایجاد موقعیتهای خطر ساز هنگام رانندگی شود.

راهکارهای رانندگی ایمن در دوران سالمندی عبارتند از: رانندگی در سالمندی

 بررسی وضعیت اتومبیل:
با استفاده از سرویسهای دوره ای باید اتومبیل خود را در شرایط ایمن نگهدارید. هر گونه نقص فنی در اتومبیل می تواند منجر به بروز مشکل برای شما در هنگام رانندگی شود. هرچند وقت یک بار وسیله نقلیه خود را از نظر ترمز، فرمان و... توسط تعمیرکار چک کنید

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی:
تا جایی که امکان دارد کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. سعی کنید بیشتر اوقات از وسایل حمل و نقل عمومی ایمن مانند اتوبوس و تاکسی و مترو برای جابه جایی استفاده کنید.البته هنگام سوار و پیاده شدن از این وسایل نقلیه نیز باید احتیاط را رعایت کنید تا دچار حوادثی از قبیل زمین خوردن و لیز خوردن نشوید. می توانید برای سوار و پیاده شدن از وسایل نقلیه مانند اتوبوس و مینی بوس از دیگران کمک بخواهید.

محدود کردن رانندگی:
بهتر است در دوران سالمندی مدت زمان رانندگی تان را محدودتر کنید. رانندگی های طولانی مدت می تواند سبب خستگی شما شده و زمینه ساز بروز حادثه شود. همچنین از رانندگی کردن در موقعیت های سخت مانند تاریکی هوا یا برفی و بارانی بودن هوا تا حد امکان خودداری کنید. تلاش کنید با برنامه‌ریزی مناسب، کارهای ضروری را در طول روز انجام دهید تا نیازی به رانندگی در شب نداشته باشید.
  • اگر رانندگی می‌کنید، حتما برای معاینه چشم و گوش و تجدید گواهینامه رانندگی‌تان اقدام کنید. در صورتی که از سمعک و عینک طبی استفاده می کنید حتما موقع رانندگی آنها را فراموش نکنید.
  •  استفاده از کمربند ایمنی را فراموش نکنید.
  •  اگر احساس خستگی یا خواب‌آلودگی می‌کنید، بهتر است رانندگی نکنید. در مواقعی که از داروهای خواب آور و مسکن استفاده می کنید به علت اینکه سطح هوشیاری شما پایین است از رانندگی خودداری کنید. هنگامی که دچار بیماری هستید نیز از رانندگی بپرهیزید. در صورت داشتن لرزش دست از رانندگی خودداری کنید.
  •  در ساعات شلوغ و پرازدحام رانندگی نکنید. می‌توانید زمان رفت و آمد خود را در ساعات کم‌تردد روز تنظیم کنید. هرگز حین رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید.
  •  هرگز با سرعت نامناسب یا بیش از حد رانندگی نکنید.
 
265
0
 
0
دیدگاه ها