facebook googleplus instagram telegram

تغذیه در سالمندی


در افراد مسن تغذیه سالم و مناسب نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی افراد دارد. خوردن غذاهای با نمک کم، کم چربی، خوردن مقدار زیادی میوه جات و سبزیجات متنوع می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سکته، پوکی استخوان و سایر بیماری های مزمن را در سالمندان کاهش دهد. از طریق خوردن انواع غذاهای سالم می توانید آنچه که بدنتان به آن نیازمند است را تامین کنید.

نیازهای تغذیه ای در دوران سالمندی عبارتند از: تغذیه در سالمندی
پروتئین: برای نگهداری و ساختن ماهیچه ها نیازمند است. شما می توانید از طریق خوردن مرغ, ماهی, سویا و مقدار محدودی آجیل و گوشت قرمز بدون چربی و فرآورده های لبنی کم چرب این نیاز را برطرف کنید.

کربوهیدرات (موادقندی): منبع تامین انرژی بدن است. برنج, غلات و انواع نان ها می تواند نیاز شما را به کربوهیدرات تامین کند. البته خوردن این مواد حتی در سالمندان سالم نیز باید به اندازه متعادل باشد و از پرخوری باید پرهیز کرد.
ویتامین ها و مواد معدنی: این مواد برای حفظ سلامت ضروری هستند. با داشتن برنامه غذایی شامل همه گروه های غذایی در حد تعادل می توانید نیازتان به ویتامین ها و املاح معدنی را تامین کنید. مخصوصا خوردن میوه جات و سبزیجات تازه بسیار ضروری می باشد.
چربی ها: انرژی بدن را تامین می کنند. اما باید در مصرف چربی ها و روغن بسیار احتیاط کنید. برای اینکه سطح کلسترول (چربی خون) خود را پایین نگهدارید خوردن چربی های مضر مانند گوشت های قرمز پر چربی، کره، پنیرهای پر چرب را محدودکنید. سعی کنید از روغن های سالم تر مانند روغن زیتون یا روغن سایر دانه های گیاهی استفاده کنید البته در استفاده از این روغن ها نیز زیاده روی نکنید.

تغییراتی که در نیازهای تغذیه ای در دوران سالمندی اتفاق می افتد عبارتند از:
• نیاز روزانه بدن شما به انرژی به تدریج کاهش پیدا می کند. بنابراین شما انرژی کمتری در روز نسبت به دوران جوانی نیاز خواهید داشت.
• بدن شما به علت تغییرات هورمونی تمایل به ذخیره چربی بیشتری دارد و ماهیچه سازی کمتری انجام می شود. بنابراین داشتن رژیم غذایی متعادل و محدود کردن چربیها در کنار انجام فعالیت بدنی می تواند به داشتن وزن ایده آل به شما کمک کند.
• استخوان های شما محتوای خود را سریعتر از قبل از دست می دهد خصوصا در زنان یائسهه. بنابراین شما به مصرف کلسیم و ویتامین در رژیم غذایی تان برای پیشگیری از پوکی استخوان نیاز دارید. در صورتی که پزشک تشخیص دهد برای جبران کمبود کلسیم و ویتامین دی باید قرص های مکمل ویتامین دی و کلسیم استفاده کنید.
• تصلب شراین یا گرفتگی رگ ها در سالمندی ممکن است به طور طبیعی اتفاق افتاده و رگهای خونی قلب و مغز را مسدود کند و باعث سکته قلبی و مغزی شود. شما می توانید با داشتن رژیم غذایی سالم از جمله خوردن گوشت بدون چربی, میوه جات و سبزیجات و غلات کامل سبوس دار گرفتگی رگهایتان را به تاخیر بیندازید. رژیم غذایی سالم می تواند از بالا رفتن کلسترول خون و فشار خون پیشگیری کند و در نتیجه از بروز بیماریهای قلبی و سکته پیشگیری کند.

برخی توصیه ها برای داشتن برنامه غذایی سالم عبارتند از:
• از پرخوری خودداری کنید.
• به اندازه کافی آب بنوشید.
• از مصرف غذاهای پرنمک و پر شکر خودداری کنید.
• از خوردن میوه جات و سبزیجات تازه غافل نشوید.
• از مرغ بدون پوست، ماهی خصوصا ماهی های چرب، به جای گوشت های قرمز پرچربی استفاده کنید.
• از خوردن قهوه و کافئین به مقدار زیاد خودداری کنید.
• از مصرف غذاهای آماده یا همان فست فودها مانند انواع ساندویچ سوسیس و کالباس و پیتزاها خودداری کنید.
• مصرف غذاهای سرخ شده و پر ادویه را محدود کنید.
• برای پیشگیری از مشکل یبوست از خوردن آب و مایعات به میزان کافی غافل نشوید. برگه های میوه خیس شده در آب نیز می تواند کمک کننده باشد. خوردن میوه جات و سبزیجات تازه را نیز فراموش نکنید.

کم وزنی در سالمندی
سالمندانی که وزن کمی دارند و ضعیف هستند ذخیره بدنی کمی برای بهبودی و تندرستی مجدد پس از بیماری یا آسیب های بدنی دارند.چنین افرادی باید با مراجعه به پزشک، رعایت توصیه های پزشکی و مشورت با کارشناس تغذیه و رژیم درمانی سعی کنند وزنشان را در حد ایده آل بهبود دهند. اگر در دوران سالمندی دچار کم وزنی هستید، سه وعده غذایی همراه با سه میان وعده در روز مصرف کنید. هرگز هیچ یک از وعده های غذایی خود را حذف نکنید. غذاهای با انرژی بالاتری را از هر گروه غذایی مصرف کنید مانند شیر کامل به جای شیر کم چرب. البته سعی کنید میزان چربی و کلسترول (چربی خون) را بالاتر از حد طبیعی نرود. غذاهای با انرژی زیادتر را در وعده غذایی خود بخورید.

 
325
0
 
0
دیدگاه ها