facebook googleplus instagram telegram

فعالیت بدنی در مردان


انجام فعالیت بدنی منظم و روزانه نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی افراد دارد. فعالیت بدنی در مردان از طرفی بی تحرکی بدنی با بسیاری از مشکلات و بیماری ها از جمله چاقی و اضافه وزن و بیماری هایی مانند قلبی و برخی از سرطان ها در ارتباط است.
برخی از مردان ممکن است فعالیت بدنی و ورزش منظم کمتری را در زندگی روزمره خود انجام دهند.

برخی دلایل مردان برای کم تحرکی عبارتند از:

  •  نداشتن وقت کافی
  •  نداشتن انگیزه
  •  برخی بیماری ها
  •  نبود امکانات ورزشی
  •  احتمال آسیب


به خاطر داشته باشید هرگونه فعالیت بدنی بهتر از بی تحرکی است. توصیه کلی به افراد این است که حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در اکثر روزهای هفته داشته باشید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. این مسئله درمورد زنان نیز صدق می کند.
اگر دارای مشکل یا بیماری هستید، اضافه وزن دارید، سن بیش از 40 سال دارید یا مدت هاست که فعالیت بدنی منظم نداشته اید حتما برای شروع فعالیت بدنی و ورزش با پزشک مشورت کنید تا او بر اساس وضعیت بدنی شما، نوع و میزان فعالیت بدنی و نحوه شروع آن را مشخص کند و مشخص کند که آیا شما جزو آن دسته از افراد هستید که با انجام فعالیت بدنی دچار مشکل می شوید یا خیر.

راه های غلبه بر بی تحرکی در مردان

نداشتن وقت کافی:
اکثر مردان خصوصا مردان 30 تا 50 ساله بسیار پر مشغله هستند و اوقات فراغتشان محدود است و بنابر این سعی می کنند در زمان فراغت به استراحت یا فعالیت های مورد علاقه شان بپردازند. اگر به اندازه 30 دقیقه متوالی زمان فراغت برای انجام فعالیت بدنی و ورزش ندارید می توانید این زمان را به دو قسمت 15دقیقه ای یا حتی 3 قسمت 10 دقیقه ای تقسیم کنید تا مشکل کمبود وقتتان رفع شود. می توانید فعالیت بدنی را در زمانی که کنار اعضای خانواده هستید نیز انجام دهید. به طور مثال انجام بازی های دسته جمعی با اعضای خانواده در پارک یا بردن بچه ها به استخر، حتی قدم زدن در ساعات استراحت و ناهار درمحل کار
نداشتن علاقه به انجام فعالیت بدنی:
برخی از مردان فکر می کنند که تحرک بدنی به معنی انجام دادن ورزش های سنگین و قدرتی می باشد و فعالیت بدنی ساده و روزمره را بی فایده می دانند. در حالی که فعالیت بدنی حتما نباید به شکل ورزش های سنگین و طاقت فرسا باشد. هر گونه تحرکی که باعث فعالیت ماهیچه ها شود از جمله پیاده روی، باغبانی و حتی شستن اتومبیل می تواند برای سلامتی مفید باشد.

فقدان انگیزه:
برخی از مردان برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل نمی شوند و آن را در اولویت قرار نمی دهند و انگیزه ای برای انجام فعالیت بدنی ندارند. سعی کنید ورزش را با دوستان یا در یک باشگاه ورزشی انجام دهید یا یک گروه ورزشی و یا گروه پیاده روی تشکیل دهید. در این صورت سعی می کنید که در همه جلسات و قرارهای ورزشی حاضر شوید. اگر نمی توانید دوستی را برای انجام ورزش با خود همراه کنید می توانید در منزل در حالی که در حال تماشای تلویزیون هستید از یک دوچرخه ثابت برای تحرک بدنی استفاده کنید یا می توانید از فعالیت بدنی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدفی خاص استفاده کنید به طور مثال تنها راه رسیدن به روزنامه فروشی را پیاده روی تا محل روزنامه فروشی برای خود در نظر بگیرید.

فقدان توانایی بدنی:
گاهی انجام فعالیت بدنی به عللی مانند چاقی، درد یا خستگی برای شما راحت نیست و این موانع، انجام فعالیت بدنی منظم را برایتان دشوار می سازد. سعی کنید فعالیتی را انتخاب کنید که برایتان دشوار و ناراحت کننده نباشد. برای مثال شنا یا هر گونه فعالیت بدنی دیگر درآب می تواند برایتان گزینه مناسبی باشد. البته انتخاب نوع ورزش و شدت و مدت زمان آن با مشورت پزشک انجام می شود.

عدم دسترسی به وسایل و تجهیزات ورزشی:
سعی کنید فعالیت هایی را انتخاب کنید که نیاز به تجهیزات ورزشی خاصی نداشته باشد از جمله پیاده روی

شرایط آب و هوایی نامساعد:
در آب و هوای نامساعد مانند سرما و گرمای شدید و هوای بارانی و بادی، می توانید به فعالیت های بدنی داخل منزل و یا محیط های سرپوشیده مناسب بپردازید. مانند استفاده از دوچرخه ثابت، تردمیل یا حتی انجام نرمش با برنامه های صبحگاهی ورزشی تلویزیون

برخی توصیه ها برای داشتن فعالیت بدنی عبارتند از:

  •  پیاده روی یا دوچرخه سواری برای رسیدن به محل کار یا خرید روزانه به جای استفاده از اتومبیل شخصی
  •  پیاده شدن از اتوبوس قبل از رسیدن به مقصد و پیاده طی کردن بقیه مسیر
  •  شستن اتوموبیل به جای بردن اتومبیل به کارواش
  •  استفاده از پله ها به جای آسانسور

273
0
 
0
دیدگاه ها