facebook googleplus instagram telegram

سلامت باروری در مردان

سلامت باروری یکی از اجزای مهم سلامت عمومی مردان به شمار می رود. اکثر اوقات مردان در زمینه سلامت باروری نادیده گرفته می شوند. خصوصا در زمینه مسائلی مانند پیشگیری از بارداری و ناباروری. اعتقاد غلط این است که این مسائل فقط مربوط به زنان است در حالی که رعایت نکاتی از قبیل پیشگیری از بیماری های منتقله از راه جنسی و اجتناب از عوامل مضر جهت حفظ باروری می تواند سلامت باروری در مردان را ارتقا دهد.

مهمترین مسائل مربوط به سلامت باروری در مردان عبارتند از:
  •  مسائل مربوط به پیشگیری از بارداری
  •  پیشگیری از بیماری های منتقله از راه جنسی
مردان باید از عواملی که باعث بروز بیماری های منتقله از راه جنسی می شوند آگاه باشند و از آن اجتناب کنند و در صورتی که در این زمینه سوالاتی دارند آن را با پزشک یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در میان بگذارند. گاهی ممکن است که مردان مبتلا به چنین بیماری هایی باشند اما از آن آگاه نباشند زیرا برخی از این بیماری ها علائم واضحی ندارند یا ممکن است مردان علائم این بیماری ها را نشناسند و برای درمان آن به پزشک مراجعه نکنند. در حالی که درمان این بیماری ها از انتقال آن به همسران این مردان پیشگیری خواهد کرد.

ناباروری
در صورتی که تمایل به بچه دار شدن دارید اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است بهتر است زن و شوهر هر دو برای مشاوره به پزشک مراجعه کنند. ناباروري در مردان ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود از جمله:
• كمي حجم مايع اسپرم
• تعداد كم اسپرم
• كم تحركي يا بي‌تحركي اسپرم
• زياد بودن اسپرم‌هاي غيرطبيعي
• كاهش ميل جنسي

برخی عوامل می تواند در ایجاد ناباروری در مردان دخالت داشته باشد:
سيگار:
مصرف سيگار در مردان معمولاً با كاهش تعداد اسپرم همراه است.
الكل: مصرف الكل كيفيت اسپرم را كاهش مي‌دهد.
مواد مخدر: مصرف مواد مخدر مانند حشيش، ترياك، هروئين و ... تاثير بسيار زيان‌آوري بر روي اسپرم دارد.
حرارت: افزايش حرارت در ناحيه بيضه مردان سبب كاهش باروري مي‌شود به همين دليل ناباروري در مشاغلي مانند حرفه رانندگي، نانوايي و ساير مشاغل گرم بيشتر مي‌باشد و نيز پوشيدن لباس‌هاي تنگ در مردان باعث افزايش حرارت بيضه‌ها و گاهی ناباروری مي‌گردد.
مواد شیمیایی: مواد شيميايي مانند سرب، جيوه، سموم و پرتوهاي مضر كه معمولاً از طريق پوست و يا تنفس جذب بدن مي‌شوند نيز باعث ناباروري مي‌گردند كه در مشاغلي مانند تراشكاري، جوشكاري، آبكاري فلزات، كشاورزي و ... ديده مي‌شود.
ورزش‌هاي سنگين: در مردان ورزش‌هاي سنگين و مصرف داروهاي پروتئيني و هورموني بدن سازي باعث ناباروري مي‌شود.

در بیش از یک سوم از موارد، مسائل مربوط به مشکلات ناباروری مردان در بچه دار نشدن زوجین دخیل است. هم اکنون درمان های مختلفی برای انواع مشکلات مربوط به ناباروری مردان وجود دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید كه در يك سيكل طبيعي احتمال حاملگي موفق، حتي با وجود فعاليت جنسي مداوم فقط 25 درصد مي‌باشد که بيانگر قدرت باروري يك زوج است. عوامل مختلفی در میزان باروری دخالت دارد به طور مثال هرچه تعداد دفعات نزديكي در زمان تخمك گذاري بيشتر باشد شانس حاملگي افزايش مي‌يابد. درمان به موقع ناباروری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که هرچه طول دوره نازايي افراد بيشتر باشد شانس موفقيت درمان كمتر است. به همين دليل بيماران نابارور بايد هرچه سريعتر به پزشك متخصص جهت درمان مراجعه كنند.

 
269
0
 
0
دیدگاه ها