facebook googleplus instagram telegram

پروتئين پاكلیتاكسل (آبراكسان) Paclitaxel

نام ديگر: آبراكسان

پاكلیتاكسلPaclitaxel

در مورد اين دارو:

دارويي است كه در درمان سرطان مورد استفاده قرار مي گيرد و به صورت وريدي مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

عوارض جانبي شايع (رايج)

تحليل مغز استخوان، كاهش تعداد گلبول هاي سفيد خون،‌ گلبول هاي قرمز و پلاكت ، ممكن است خطر عفونت را افزايش دهد، شما را خسته مي كند و خطر خونريزي را افزايش مي دهد.

تاثيراتي بر اعصاب دارد و منجر به نوروپاتي محيطي مي شود. شما ممكن است احساس بي حسي و درد در پاها و دست ها داشته باشيد و ممكن است سخت باشد از اين كه دكمه هاي لباستان را ببنديد و پياده روي كنيد. تاثير روي اعصاب ممكن است با دز هاي بيشتر داروربدتر شود اين عوارض ممكن است در بعضي از افراد در هنگام قطع دارو بهبود يابد نه در همه افراد.

ريزش مو: كاهش مو اغلب با ريزش كل موي سر همراه است و ممكن است ابرو و مو هاي پوبيس و پلك ها را درگير كند. ممكن است چند روز يا هفته ها پس از درمان شروع شود. ريزش مو موقتي است و زماني كه درمان تمام شود موهاي شما دوباره رشد خواهد كرد.

 

عوارض جانبي ( غير شايع )

تهوع و استفراغ. اين علائم ممكن است چند ساعت پس از شروع درمان اتفاق بيفتد و تا 24 ساعت طول بكشد. داروهايي وجود دارند كه  می توانند اين علائم را كاهش دهند يا از بين ببرند.

علائم شبه آنفولانزا: تب،‌سر درد، درد عضلاني و مفاصل، خستگي (كم انرژي و احساس خستگي)

مشكلات ناخن (تغيير در رنگ،‌نازك شدن، ‌شكنندگي يا ازدست دادن ناخن)

تحريك پوست و ناخن ممكن است شامل : قرمزی ،‌ درد،‌گرمي، تورم در ناحيه ي وريدي باشد. اين زماني اتفاق مي افتد كه دارو به خارج از رگ و در بافت نشت كند.

 

درمان عوارض جانبي:

روزانه 8-6 فنجان مايعات مصرف كنيد مگر زماني كه پزشك شما مصرف مايعات را محدود نمايد به علت ساير مشكلات سلامتي

يك فنجان 8 اونس مايع دارد. اگر حركات روده شما کاهش یابد ،‌شما بايد مايعات بيشتري مصرف كنيد تا دچار كم آبي نشويد.

با پرستار خود در مورد استفاده از كلاه گيس قبل از كمبود موهاي خود مشورت كنيد و همچنين با موسسه سرطان امريكا تماس بگيريد تا اطلاعاتي در مورد زيبا و خوب به نظر رسيدن،‌احساس خوب داشتن بدست آوريد. برنامه ها نزديك محل زندگي شما مي باشد. برنامه ها رايگان هستند. زماني كه يك زن تحت شيمي درماني قرار مي گيرد. مي تواند در مورد كلاه گيس ها ،‌روسري ها واز وسايلي جهت مراقبت از ناخن ها و پوست استفاده نماید

با پزشك خود و يا پرستار در مورد داروهايي كه كمك ميكند به تسكين،‌تحرك ، درد مفاصل و عضلات مشورت كنيد. داروها را طبق نسخه پزشك مصرف نماييد.

اگر دچار راش شديد چيزي استفاده نكنيد مگر پزشك و پرستار شما اجازه دهد اطراف ناحيه را تميز و خشك كنيد. اگر راش شما آزار دهنده است با پزشك در مورد مصرف داروها مشورت كنيد.

زماني كه آشپزي مي كنيد،‌راه مي رويد ، وسايل تيز و برنده و مايعات داغ حمل مي كنيد مراقب باشيد.

 

تداخلات دارويي و غذايي:

هيچ تداخل مشخص كننده اي بين دارو و غذا وجود ندارد. اين دارو ممكن است با داروهاي ديگر تداخل ايجاد نمايد. به پزشك و داروساز خود در مورد مكمل هاي غذايي ( ويتامينها،‌ مواد معدني،‌ داروهاي گياهي و ...) اطلاع دهيد. امنيت و سلامت استفاده از مكمل هاي غذايي و ساير مواد هنوز مشخص شده نيستند. استفاده از اين موارد ممكن است بر روي سرطان شما تاثير بگذارد و يا با درمان شما تداخل ايجاد كند.

شما نبايد مكمل هاي غذايي و ساير مواد را بدون مشورت با پزشك معالج خود استفاده كنيد.

چه زماني بايد به پزشك خود مراجعه كنيد:

سريعا با پزشك و پرستار خود تماس بگيريد زمانيكه هر كدام از علايم زير را داشتيد:

  1. قرمزي،‌درد،‌گرمي، تورم در مسير رگ هاي محيطي در زمان تزريق دارو
  2. تب 100 درجه فارنهايت يا 38 درجه سانتي گراد يا بيشتر
  3. لرز
  4. خونريزي و كبودي
  5. تهوع كه مانع از خوردن غذا يا نوشيدن باشد
  6. احساس سبكي سر
  7. تورم در دست، ‌پاها،‌ ساق پا
  8. راش

 

در صورت امکان با پزشك و پرستار خود تماس بگيريد در مواردی كه نشانه هاي زير را داشتيد:

  1. علايم نوروپاتي محيطي: بي حسي،‌كاهش حس در انگشتان دست و پا،‌اختلال در راه رفتن و يا تغيير ناگهاني در مسير هنگام راه رفتن،‌سختی در هنگام بستن دكمه ها،‌باز كردن شيشه ها و يا ساير فعاليت روزمره
  2. درد مفاصل كه با داروهاي توصيه شده تسكين نيابد
  3. تهوع، استفراغ ،‌سردرد كه با دارو تسكين نيابد
  4. خستگي بيش از حد كه با فعاليت معمولي ايجاد مي شود.
  

 

مشكلات جنسي و نگراني توليد مثل:

هشدار ناباروري:مشكلات جنسي و نگراني توليد مثل ممكن است ايجاد شود. در هر دو جنس مرد و زن ، اين دارو ممكن است بر توان بچه دار شدن شما تا ثير بگذارد، قبل از مصرف شما از دارو قابل تشخيص نيست با پزشك و پرستار خود در مورد برنامه بچه دار شدن قبل از درمان مشورت كنيد. اطلاعاتي در مورد با نك اسپرم و تخمدان  كسب نمائيد.

اين دارو در مردان در توانايي توليد اسپرم تاثير مي گذارد. اما تغييراتي در روابط جنسي ايجاد نمي كند.

در زنان خونريزي هاي قاعدگي ممكن است نامنظم  و يا قطع شود در هنگام مصرف دارو نگران نباشيد از اينكه به علت عدم داشتن دوران قاعدگي ممكن است نابارور شويد.

ممكن است زنان دچار علائم يائسگي (تغييرات زندگي) مانند خشكي و خارش واژن شوند.لغزنده هاي واژن ، ممكن است جهت كاهش خشكي خارش ودرد در هنگام روابط جنسي مورد استفاده قرار گيرد.

مشاوره ژنتيكي جهت مشورت شما در مورد تاثير دارو دربارداري هاي آينده شمادر دسترس است. همچنين يك مشاور ژنتيك مي تواند خطرات ناشي از بارداري در هنگام استفاده داروها بیان کند .

 

هشدارهاي بارداري:

اين دارو ممكن است تاثيرات مضري بر  جنين داشته باشد. بنابراين روش هاي صحيح پيشگري از بارداري بايد مورد استفاده قرار گيرد هنگام درمان سرطان

هشدارها هنگام شيردهي: زنان نبايد در دوران درمان با سرطان شيردهي داشته باشند. زيرا اين دارو ممكن است از طريق شير به نوزادانتقال يابد و زيان آور باشند.

343
0
 
0