facebook googleplus instagram telegram

هیپنوتیزم


هیپنوتیزم که همچنین هیپنوتراپی نیز نامیده می شود روشی شامل القای خلاء یا خواب به منظور ایجاد آرامش عمیق جهت درمان اختلالات با منشاء روانی یا عاطفی است. این درمان هزاران سال است که توسط فرهنگ های مختلف کاهنان و مصریان کاربرد دارد. در قرن 19 و اوایل قرن 20 هیپنوتیزم بیشتر از دیدگاه کنجکاوی بررسی می شد تا درمان علمی . امروزه این روش به عنوان یک ابزار موثر در درمان پذیرفته شده است اگر چه مکانیسم اثر این روش هنوز بحث انگیز است . این روش در واقع درمان نیست بلکه به عنوان قسمتی از درمان پزشکی و روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

هیپنوتیزم موارد کاربرد هیپنوتیزم:
اضطراب، آسم، درد مزمن، ترس و فوبیا، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، بی خوابی، حملات پانیک(هراس)، استرس، میگرن، چاقی، مکیدن انگشت شصت دست، اختلالات خواب، اختلالات جنسی، لکنت زبان

موقعیت هیپنوتیزم:
مغز سطوح مختلفی از هوشیاری یا آگاهی دارد این طیف شامل هوشیاری کامل تا خواب آلودگی یا خواب عمیق می شود. موقعیت هیپنوتیزم به طور طبیعی خود به خود ایجاد می شود.

نمونه های روز مره شامل :
خیال بافی، مجذوب یک کار لذت بخش شدن و از دست دادن زمان ، انجام یک کار دنیوی(شستن ظرف) در حالی که در حال فکر کردن به چیز دیگری هستیم تا جایی که حتی نمی توانستیم انجام این کار را به خاطر بیاوریم، وارد شدن به حالت رویایی با خستگی ارام مثال هنگام گوش دادن به یک سخنرانی کسل کننده
هیپنوتیزم بالینی به طور عمومی باعث ایجاد این نوع آرامش از آگاهی می شود( از دست دادن آگاهی) هرگونه پیشنهاد و درمانی می تواند تاثیر زیادی بر نگرش، درک و رفتارهای فرد بگذارد. نمونه تاثیر این اقدام هنوز به خوبی ثابت نشده است بعضی از محققان معتقدند که هیپنوتیزم باعث افزایش فعالیت امواج مغزی خاص می شود که ذهن را در اتخاذ و سازگاری با ایده های جدید سازگار کند. در حالی که دیگر محققان معتقدند که هیپنوتیزم دسترسی در ضمیر ناخودآگاه است که بیشتر به ایده های جدید می پردازد تا ایده های منطقی.
شما می توانید پیشنهادات مورد اعتقاد خودتان را تنها به شرطی به فرد هییپنوتیزم شونده بقبولانید که خود فرد نیز به این ها معتقد باشد. بر خلاف اعتقاد عوام شما نمی توانید برای انجام کارهایی که مطابق عقیدتان نیستند هیپنوتیزم شوید. همچنین نمی توانید به صورت اجباری حالت هیپنوتیزم را در فرد ایجاد کنید در واقع شما خودتان اجازه می دهید که هیپنوتیزم شوید. شما در واقع نسبت به بحثی که می کنید هوشیار هستید و همیشه کنترل بحث را به دست دارید و در واقع شما خودتان را هیپنوتیزم می کنید.

خطرات هیپنوتیزم:
در صورتی که توسط درمانگر با تجربه انجام شود بی خطر است در مواردی نادر بیمار عوارض ناخواسته شامل موارد زیر دارد: سرگیجه، سردرد، احساس اضطراب، ناراحتی معده، خاطرات اشتباه


نتایج هیپنوتیزم:
در حالی که به نظر می رسد هر کسی می تواند هیپنوتیزم شود اما همیشه نتایج خوبی حاصل نمی شود. این که چرا هیپنوتیزم به همه افراد کمک نمی کند مجهول است. بعضی از محققان بر این باورند که فرد با ویژگی های ذاتی که اجازه به انجام هیپنوتیزم می دهد به دنیا می آید در حالی که بعضی دیگر معتقدند هیپنوتیزم یک مهارت اکتسابی است. (بعضی محققان معتقدند امکان هیپنوتیزم در فرد یک پدیده ذاتی است در حالی که دیگران معتقدند یک پدیده اکتسابی است)
تلقین به معنای لزوم وجود شخصیت ضعیف در شما نیست. افراد با حافظۀ قوی می تواند کاندیدای مناسبی برای هیپنوتیزم باشند.زیرا نتایج خوبی از هیپنوتیزم آنها حاصل می شود.

افرادی که نتایج خوبی از هیپنوتیزم می گیرند موارد مشترکی دارند از جمله:
قوۀ تخیل خوب، توانایی فراموش کردن یک کتاب یا فیلم، توانایی تمرکز و حفظ آن

روش های هیپنوتیزم:
معمولاً آرامش ذهن با استفاده از تصاویر انجام می شود به عنوان مثال ممکن است از شما خواسته شود که یک صحنه صلح آمیز را تصور کنید. قرار گرفتن در حالت هیپنوتیزم درست مثل قرار گرفتن در موقعیت قبل از خواب است با این تفاوت که نسبت به محیط اطرافتان آگاه هستید.

راه های مختلفی برای القا وجود دارد شامل:
پزشک واجد شرایط هیپنوتیزم، نوارهای صوتی هیپنوتیزم، تکنیک های تخیلی

معضلات خاص:
مهم است که منافع و مضرات احتمالی هر نوع درمان در نظر گرفته شود. قبل از استفاده از هرگونه درمان مکمل با پزشک خود مشورت کنید هیپنوتیزم می تواند بی خطر باشد و در بسیاری از افراد خوب جواب دهد اما همیشه بهترین گزینه مورد انتخاب برای فرد نیست.

موارد منع استفاده از هیپنوتیزم:
افسردگی شدید، سایکوز(جنون)، مصرف مواد مخدر یا الکل، درد مزمن که توسط پزشک مجرب و با معاینه مشخص شده است
463
0
 
0
دیدگاه ها