facebook googleplus instagram telegram

عکس قفسه سینه

تعریف عکس قفسه سینه
این عکس در قفسه سینه تصاویری از قلب، ریه ها، عروق خونی، راه های هوایی و استخوان های قفسه سینه و ستون فقرات ایجاد می کند. همچنین می تواند مایع داخل یا اطراف ریه ها و یا هوای اطراف ریه را آشکار می کند.اگر فردی با درد قفسه سینه و آسیب قفسه سینه یا تنگی نفس به پزشک مراجعه کند، عکس قفسه سینه گرفته می شود. تصویر کمک می کند تا پزشک تعیین کند آیا مشکل ناشی از قلب، ریه و یا سایر قسمت های قفسه سینه است.

روش انجام عکس قفسه سینه
معمولا قبل از عکس قفسه سینه، بیمار به طور کلی بایداز کمر به بالا لخت شود، گان مخصوص بپوشد، طلا و جواهر را از کمر به بالا از خود جدا کند.(لباس و جواهرات هر دو می تواند تصاویر اشعه ایکس را پنهان کنند). پس از آن عکس از زوایایی که پزشک درخواست کرده، گرفته می شود.

علت انجام عکس قفسه سینه
عکس قفسه سینه یک نوع رایج از آزمایشات است و اغلب در میان روش های اولی است که اگر پزشک گمان کند فرد دچار بیماری های قلبی و ریوی شده است، انجام می دهد. همچنین می تواند برای بررسی چگونگی پاسخ به درمان مورد استفاده قرار گیرد.

عکس قفسه سینه می تواند بسیاری از موارد را در بدن نشان دهد، از جمله:

  • وضعیت ریه ها و تشحیص بیماری هایی مانند سرطان، عفونت و یا جمع آوری هوا در فضای اطراف ریه (پنوموتوراکس)، بیماری های مزمن ریه، مانند آمفیزم و یا فیبروز کیستیک.
  • مشکلات مربوط به قلب و ریه که می تواند تغییرات و یا مشکلات ریه ها که از مشکلات قلبی ناشی شده اند را نشان دهد. به عنوان مثال، مایع در ریه ها (ادم ریوی) که می تواند در نتیجه نارسایی احتقانی قلب باشد.
  • اندازه و شکل کلی قلب که می تواند تغییرات در اندازه و شکل قلب، نارسایی قلبی، مایع اطراف قلب و یا مشکلات دریچه قلب را نشان دهد.
  •  از آنجا که خطوطی از رگ های بزرگ در نزدیکی قلب – آئورت، شریان ریوی و سیاهرگ ها در عکس قفسه سینه قابل مشاهده هستند، ممکن است مشکلات رگ های خونی و یا بیماری مادرزادی قلب را نشان دهند.
  • عکس قفسه سینه می تواند وجود کلسیم در قلب یا عروق را تشخیص دهد.
  • شکستگی دنده و ستون فقرات، شکستگی و یا مشکلات دیگر استخوان ممکن است در عکس قفسه سینه دیده شود.
  • تغییرات بعد از عمل که در عکس قفسه سینه برای نظارت بر بهبود بیمار، پس از عمل جراحی که در قفسه سینه داشته، از جمله در قلب، ریه و مری مفید هستند. پزشک می تواند محل قرار گرفتن هر نخ یا لوله را در حین عمل جراحی از نظر نشت هوا و مناطق تجمع مایع یا هوا بررسی کند.


4620
0
 
0
دیدگاه ها