facebook googleplus instagram telegram

اسکن قلب

تعریف اسکن قلب
اسکن قلب، به عنوان اسکن کلسیم عروق کرونر شناخته شده است، و تصاویری از شریانهای قلب (عروق کرونر) را فراهم می کند. پزشکان از اسکن قلب برای رسوب کلسیم در عروق کرونری که می تواند شریان ها را محدود کرده و باعث افزایش خطر حمله قلبی شود، استفاده می کنند. اسکن قلب می تواند نشان دهد که فرد چقدر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی و یا مشکلات قبل ار ظاهر شدن هر گونه علایم آشکار بیماری قلبی است.اگرچه اسکن قلب برای هر کسی لازم نیست.
انجمن قلب آمریکا و کالج متخصصان قلب آمریکا استفاده روتین از اسکن قلب را در افرادی که علایم بیماری قلبی ندارد، کسی که سیگار نمی کشد و یا دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا و یا فشار خون بالا نیست توصیه نمی کنند.

روش انجام اسکن قلب
اسکن قلب تنها چند ثانیه طول می کشد، که در طی آن از فرد خواسته می شود تا نفس خود را برای به دست آوردن یک تصویر دقیق نگه دارد . این روش اسکن کلسیم را در عروق قلب با استفاده از توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) نشان می دهد.
سی تی اسکن یک تکنیک اشعه ایکس است که تصاویری از اندام های داخلی ایجاد می کند و مفصل تر از تصاویری است توسط اشعه ایکس معمولی ایجاد می شود .سی تی اسکن اشعه ایکس تولید می کند که در اطراف بدن می چرخد و یک کامپیوتر قدرتمند تصاویر متقاطع، مانند برش، از داخل بدن شما را می کند .
قبل از اسکن، از فرد خواسته می شود که جواهرات را از خود بردارد و لباس بیمارستان را بپوشید. فرد روی یک میز دراز می کشد و چند الکترود به قفسه سینه اش وصل می شود . میز به سمت سی تی اسکنر می لغزند، تا تصاویر اسلاید تشکیل شوند در این هنگام از فرد خواسته می شود که نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارد به طوری که تکنسین بتواند تصاویر واضحی از قلب دریافت کند. در برخی موارد، ممکن است دارویی جهت کاهش سرعت ضربان قلب تجویز شود.

علت انجام اسکن قلب
اسکن قلب با استفاده از تکنیک های غیر تهاجمی برای اندازه گیری مقدار کلسیم در دیواره های عروق کرونر است (شریانی که که خون را به قلب می رساند). داشتن کلسیم در دیواره شریان ها نشان می دهد که فرد ممکن است به بیماری عروق کرونر مبتلا شود.

355
0
 
0
دیدگاه ها